BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wiedza potoczna młodzieży szkolnej na temat zabójstw
Instytucja:
Data: marzec 1997 – kwiecień 1997
Badacz: Maria Dudzikowa
Abstrakt:

Celem badania było poznanie wiedzy potocznej młodzieży na temat zabójstw dokonywanych przez młodocianych. Badaniem objęto 1564 licealistów z 71 klas ze szkół w Gnieźnie, Kaliszu, Koszalinie, Warszawie, Zielonej Górze; skierowano do nich ankietę audytoryjną z dwoma pytaniami otwartymi: dlaczego nastolatki zabijają; kto i jak powinien temu zapobiegać. Wypowiedzi poddano analizie ilościowej i jakościowej. Stwierdzono, że możliwość wypowiedzenia się na ten temat zaskoczyła uczniów, wskazywali, że nikt nie rozmawia z nimi o tej kwestii. Na pierwsze pytanie nie odpowiedziało 15 osób, 22 napisały, że nie potrafią odpowiedzieć, pozostali podali w sumie 6235 przyczyn (niektórzy jedną, inni kilka, opisywali całe syndromy) podzielonych na dwie grupy. Pierwszą były przyczyny dotyczące osoby młodocianego mordercy (3714 wskazań); częściej przypisywano mu konkretne motywy zabójstwa (2198), niż określano cechy osobowe, poglądy itp. (1516). Ponad 19% przypisywało zabójcy chęć zaimponowania komuś, podniesienia niskiej samooceny, następnie działanie pod wpływem zazdrości, zawiści, motyw rabunkowy (16%), działania na skutek zaburzeń emocjonalnych, postaw lękowo-neurotycznych, potrzeby wyładowania, braku zdolności panowania nad impulsami, radzenia sobie ze stresem, fantazją (ponad 14%), chęć zabawienia się, rozrywki, ucieczki od nudy i monotonii, potrzebę mocnych wrażeń, ciekawości i eksperymentowania (13,8%), porachunków (7,4%), działanie pod wpływem głupoty, braku umiejętności antycypowania następstw (6,2%), zwracano uwagę na system i wartości moralne (5,2%), frustracje szkolne (2,6%), poczucie bezkarności (2,2%). Druga grupa przyczyn dotyczyła środowiska, z którego wywodzi się zabójca (2521 wskazań): rodziny (34,8%), zwłaszcza postaw rodzicielskich unikających oraz nadmiernie chroniących, rzadziej nadmiernie korygujących, środków masowego przekazu (28,8%), grupy rówieśniczej (18,8%), państwa, warunków społeczno-politycznych w kraju (12,8%), szkoły (2,6%). W sumie około 70% stwierdziło, że telewizja udziela instrukcji i wyzwala chęć naśladowania; zwracano uwagę, że media prezentują fałszywy obraz życia, odrealniają prawdziwy świat, traktują patologię jako normę itp., często wskazywano szkodliwy wpływ telewizyjnych bajek na dzieci. Grupę rówieśniczą widziano jako zbiorowość żyjącą z dnia na dzień, ulegającą nałogom, pozostawioną samą sobie. Patologii nieletnich powinni zdaniem badanych przeciwdziałać: rodzina – 27,4%, szkoła – 16,6%, policja – 14,2%, sądy – 12,7%; dorośli – 5,3%, władze – 4,9%, specjaliści – 4,8%, media – 4,3%, Kościół – 1,1%, sam przestępca – 0,9%; na własną rolę zwróciło uwagę 0,7%, na rolę ludzi młodych – 3,6%, na rolę ludzi w ogóle – 2,9%. W odpowiedziach na pytanie o przeciwdziałanie wyłoniły się dwa trendy: jeden dotyczył państwa policyjnego, surowego prawa itp. (1/3 uczniów żądała kary śmierci), drugi, „humanistyczny” – edukowania, wychowywania, wyjaśniania, wspomagania itp.

Deskryptory TESE: młodzież, szkoła średnia, przestępczość, przemoc, resocjalizacja
TESE descriptors: youth, secondary school, dellinquency, violence, correctional education
Publikacje:
  • Dudzikowa, M. (1998). Wiedza potoczna młodzieży szkolnej na temat zabójstw. W: J. Papież i A. Płukis (red.), Przemoc dzieci i młodzieży w perspektywie polskiej transformacji ustrojowej (s. 195-209). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"