BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wiedza praktyczna nauczyciela (studium etnograficzne)
Data: 1995 – 1996
Badacz: Ireneusz Kawecki
Abstrakt:

Przedmiotem badania była wiedza praktyczna nauczyciela matematyki. Badania empiryczne, z wykorzystaniem jakościowych metod, zwłaszcza wywiadu swobodnego i obserwacji uczestniczącej, poświęcono przypadkowi nauczycielki Adeli – uczącej matematyki w klasach IV–VI szkoły podstawowej oraz wykładającej na uniwersyteckim wydziale matematyki. Badana była członkiem zespołu autorów opracowujących nową metodę nauczania matematyki w szkole podstawowej. Na wiedzę zawodową nauczycielki składały się następujące czynniki: wiedza o własnej drodze życiowej, wiedza o sobie samej i własnych możliwościach, wiedza o innych i otaczającym środowisku, wiedza dotycząca zawodu i reguł nim rządzących, wiedza ogólnopedagogiczna, wiedza o uczniu, wiedza o matematyce jako dyscyplinie akademickiej, wiedza o matematyce szkolnej, wiedza o dydaktyce matematyki. Na podstawie szczegółowej analizy stwierdzono, że zdobycie niezbędnych kwalifikacji w przypadku nauczycielki było możliwe dzięki intensywnej pracy nauczycielskiej, w małym stopniu – dzięki studiom uniwersyteckim. Badana rozpoczęła pracę w szkole jeszcze podczas studiów, ale na początku drogi zawodowej nie wiązała swojej przyszłości z nauczycielstwem. Jednak dzięki nauczycielom współpracującym z badaną nauczycielka poznała różnorodne formy pracy z uczniem oraz reguły i wymagania zawodu. Kolejne zadania i pełnione funkcje (prowadzenie klasy autorskiej, pełnienie funkcji dyrektora prywatnej szkoły, praca w stowarzyszeniu nauczycieli) pozwoliły na dogłębne poznanie zawodu nauczyciela. Podczas zajęć ze studentami badana wiele uwagi poświęca problemom otwartym, zadaniom nawiązującym do doświadczeń, zagadnieniom o wielowariantowych rozwiązaniach. Nauczycielka jest przeświadczona o kreatywności uczniów, ale studentom nie szczędzi słów krytyki za ich lenistwo i powierzchowność. Badana podkreślała ponadto odmienność matematyki jako dyscypliny naukowej i przedmiotu nauczania w szkole. Nauczycielka wyraziła dezaprobatę wobec panującego modelu kształcenia nauczycieli matematyki.

Deskryptory TESE: nauczyciel, nauczyciel z kwalifikacjami, nauczyciel przedmiotu, nauczyciel bez kwalifikacji, staż pracy, zawód nauczyciela, doświadczenie zawodowe
TESE descriptors: teacher, qualified teacher, specialist teacher, non-qualified teacher, seniority, teaching profession, professional experience
Publikacje:
  • Kawecki, I. (2004). Wiedza praktyczna nauczyciela (studium etnograficzne). Kraków: "Impuls".
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"