Tytuł badania: |
Wiedza probabilistyczna maturzystów |
Instytucja: |
|
Data: |
1993 – 1995 |
Badacz: |
Maciej Major |
Abstrakt: |
Przedmiotem badania była wiedza probabilistyczna uczniów klas maturalnych. W badaniu wzięli udział kandydaci na studia matematyczne w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Krakowie. Analizie poddano zadania z rachunku prawdopodobieństwa. W rozwiązywaniu zadań z rachunku prawdopodobieństwa – jak pokazało badanie – kandydaci posługują się strategią przyporządkowanego schematu; większość osób, która próbuje zadanie rozwiązać, robi to poprawnie. Mimo to brak komentarzy objaśniających sposób rozwiązania i prowadzone rachunki świadczą o tym, że absolwenci wykorzystują tylko algorytm poznany w szkole; nieliczni kandydaci posługują się tezą twierdzenia i są tego świadomi. Dla wielu uczniów – nieświadomie korzystających z konstrukcji drzewa stochastycznego – jest to drzewo tylko graficzną formą opisu doświadczenia losowego. Większość uczniów nie rozwiązała zadania, w którym do problematyki probabilistycznej dodano idee związane z logiką. Do rozwiązania tego zadania podeszło 33% kandydatów (72 osoby), co świadczy o tym, że znaczna część kandydatów na studia matematyczne nie osiągnęła pierwszego poziomu rozumienia metody matematycznej. Około 14-20% kandydatów w ogóle nie próbowało rozwiązać zadania z rachunku prawdopodobieństwa. |
Deskryptory TESE: |
wiedza, matematyka, egzamin wstępny, egzamin pisemny, rozumienie, rozumowanie |
TESE descriptors: |
knowledge, mathematics, entry examination, written examination, comprehension, reasoning |
Publikacje: |
- Major, M. (1996). Wiedza probabilistyczna maturzystów. (Wnioski z trzech egzaminów wstępnych na studia). Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego. Seria 5. Dydaktyka Matematyki, 18, 103-138.
|