BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wiedza probabilistyczna maturzystów
Instytucja:
Data: 1993 – 1995
Badacz: Maciej Major
Abstrakt:

Przedmiotem badania była wiedza probabilistyczna uczniów klas maturalnych. W badaniu wzięli udział kandydaci na studia matematyczne w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Krakowie. Analizie poddano zadania z rachunku prawdopodobieństwa. W rozwiązywaniu zadań z rachunku prawdopodobieństwa – jak pokazało badanie – kandydaci posługują się strategią przyporządkowanego schematu; większość osób, która próbuje zadanie rozwiązać, robi to poprawnie. Mimo to brak komentarzy objaśniających sposób rozwiązania i prowadzone rachunki świadczą o tym, że absolwenci wykorzystują tylko algorytm poznany w szkole; nieliczni kandydaci posługują się tezą twierdzenia i są tego świadomi. Dla wielu uczniów – nieświadomie korzystających z konstrukcji drzewa stochastycznego – jest to drzewo tylko graficzną formą opisu doświadczenia losowego. Większość uczniów nie rozwiązała zadania, w którym do problematyki probabilistycznej dodano idee związane z logiką. Do rozwiązania tego zadania podeszło 33% kandydatów (72 osoby), co świadczy o tym, że znaczna część kandydatów na studia matematyczne nie osiągnęła pierwszego poziomu rozumienia metody matematycznej. Około 14-20% kandydatów w ogóle nie próbowało rozwiązać zadania z rachunku prawdopodobieństwa.

Deskryptory TESE: wiedza, matematyka, egzamin wstępny, egzamin pisemny, rozumienie, rozumowanie
TESE descriptors: knowledge, mathematics, entry examination, written examination, comprehension, reasoning
Publikacje:
  • Major, M. (1996). Wiedza probabilistyczna maturzystów. (Wnioski z trzech egzaminów wstępnych na studia). Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego. Seria 5. Dydaktyka Matematyki, 18, 103-138.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"