BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wiedza przyrodnicza uczniów klas III szkoły podstawowej
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Mirosława Parlak
Abstrakt:

Poszukiwano odpowiedzi na następujące pytania badawcze: Jaki poziom wiedzy przyrodniczej osiągają uczniowie klas III szkoły podstawowej po wprowadzeniu pierwszego etapu reformy szkolnej? Czy i w jakim stopniu na osiągnięcia uczniów w tej dziedzinie ma wpływ środowisko lokalne i rodzinne? W badaniu uczestniczyli uczniowie klas I-III szkoły podstawowej. Do zebrania materiału badawczego posłużono się testem dotyczącym dwóch rodzajów treści programowych: realizowanych w nauce szkolnej w dwóch poprzednich latach oraz poznawanych w bieżącym roku szkolnym. Uczniowie klas trzecich uzyskali niskie średnie wyniki w teście. Pierwszoklasiści otrzymali średnio 69,8% punktów, drugoklasiści 59,2%, a trzecioklasiści 52,7%. Badaczka zauważa, że tak niskie rezultaty mogą skutkować dużymi brakami w zakresie wiedzy przyrodniczej na dalszym etapie kształcenia. Uczniowie wykazali się większą wiedzą z zakresu botaniki i zoologii, a mniejszą z zakresu przyrody nieożywionej i ekologii. Najniższe wyniki dotyczyły takich obszarów jak geografia i higiena. Na podstawie danych uzyskanych w badaniu stwierdzono, że uczniowie dysponują pewnym zasobem wiedzy o zagadnieniach przyrodniczych, pochodzącej z własnych doświadczeń. Można zatem wnioskować o roli środowiska lokalnego w budowaniu kompetencji przyrodniczych dzieci. Częściowo potwierdzono hipotezę o związkach między uwarunkowaniami środowiskowymi uczniów a ich osiągnięciami w zakresie pojęć przyrodniczych; nie wszystkie zależności w tym zakresie miały charakter istotności statystycznej.

Deskryptory TESE: wiedza, edukacja zdrowotna, efekt uczenia się, biologia, rozumienie, inteligencja, niedostateczne osiągnięcia w nauce, środowisko społeczno-kulturowe, reforma szkolnictwa
TESE descriptors: knowledge, health education, learning outcome, biology, comprehension, intelligence, re-assessment, socio-cultural environment, educational reform
Publikacje:
  • Parlak, M. (2011). Wiedza przyrodnicza uczniów klas III szkoły podstawowej. W: J. Szempruch, E. Zyzik i M. Parlak (red.), Nauczyciel i uczeń w przestrzeni edukacyjnej (s. 189-205). Kielce: Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy Jana Kochanowskiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"