Abstrakt: |
Celem badania było ustalenie roli i znaczenia wiedzy psychologicznej w kształceniu nauczycieli. Badaniem objęto 60 nauczycieli z wyższym wykształceniem pracujących w klasach I-III. Wyniki badania ujawniły, że przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne wyniesione ze studiów oceniono niezbyt pozytywnie, w szczególności w zakresie metodyki poszczególnych przedmiotów. Badani twierdzili, że zdecydowanie zbyt mało uczy się przyszłych nauczycieli na temat najnowszych osiągnięć psychologii przydatnych w pracy dydaktycznej i wychowawczej (87%). 92% badanych stwierdziło, że nauczanie tego przedmiotu było zbyt teoretyczne. 83% nauczycieli przyznało, że w swojej pracy pedagogicznej nie wnikają w problemy osobiste swoich uczniów. Z kolei 43% nie potrafiło kierować rozwojem osobowości uczniów. 75% stwierdziło, że nie byli przygotowani do współpracy z rodzinami swoich podopiecznych. Nauczyciele stwierdzili również niedostateczne przygotowanie z zakresu metod i technik poznawania uczniów, co utrudniało im dokonywanie charakterystyki poszczególnych uczniów (86%). |