BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Młodzież wobec wartości
Data: 1994 – 1995
Badacz: Mirosław Szymański
Abstrakt:

Celem badania było znalezienie odpowiedzi na pytania: jaki jest stosunek młodzieży szkolnej do uwzględnionych wartości życiowych; jak przedstawia się uznawana przez badanych hierarchia wartości; jakie są ważniejsze korelacje wartości; jakie szczegółowe elementy systemu wartości badanych zasługują na uwagę; w jakim stopniu wartości uznawane przez badanych są uzależnione od takich czynników jak płeć, wiek, typ szkoły, pochodzenie społeczne, charakter miejsca zamieszkania. Badaniem objęto 2090 uczniów z 10 dawnych województw ostrołęckiego, ciechanowskiego, warszawskiego, radomskiego, kieleckiego, lubelskiego, tarnobrzeskiego, krakowskiego, katowickiego, rzeszowskiego, w tym 699 ze szkół podstawowych, 622 z liceów ogólnokształcących, 769 ze szkół zawodowych. Zastosowano kwestionariusz ankiety 100 zdań – 100 opinii, wzorowany na narzędziu K. Kicińskiego; zdania wchodzące w skład kwestionariusza dotyczyły 10 rodzajów wartości: prospołecznych, związanych z życiem rodzinnym, edukacyjnych, materialnych, kulturalnych, przyjemnościowych, obywatelskich, allocentrycznych, związanych ze zdobywaniem władzy i pracą. Spośród wartości badani najbardziej preferowali allocentryczne (bliskie i serdeczne stosunki z koleżankami i kolegami, wspólne zajęcia i przeżycia, wzajemne obdarzanie się przyjaźnią i zaufaniem, dzielenie się radosnymi i mniej przyjemnymi wiadomościami, świadczenie sobie pomocy i możliwość liczenia na wsparcie rówieśników w sytuacjach trudnych). Wysoko cenili też wartości prospołeczne (zainteresowanie problemami ogólnospołecznymi i działaniami korzystnymi dla nieznanych sobie ludzi), w niemal tym samym stopniu wartości przyjemnościowe; następnie wartości dotyczące pracy, edukacyjne, związane z władzą, kulturalne, obywatelskie, rodzinne; najniżej cenili wartości materialne. Najmniej różnic odnotowano w hierarchii wartości młodzieży ze szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących; widoczna różnica wystąpiła między młodzieżą licealną, która na drugim miejscu po wartościach allocentrycznych wymieniała prospołeczne, młodzież ze szkół zawodowych – przyjemnościowe; uczniowie szkół zawodowych niżej niż licealiści cenili wartości kulturalne, wyżej edukacyjne i rodzinne. Nie stwierdzono znaczących różnic w hierarchii wartości w zależności od płci, pochodzenia społecznego, miejsca zamieszkania. Dziewczęta tylko nieco wyżej niż chłopcy ceniły wartości prospołeczne, kulturalne i rodzinne, chłopcy zaś przyjemnościowe i obywatelskie. Badani pochodzenia inteligenckiego i robotniczego nie różnili się hierarchią wartości, od respondentów pochodzenia chłopskiego różnili się mniejszym stopniem doceniania wartości rodzinnych, nieco wyższym – kulturalnych. U młodzieży z miast średniej wielkości stwierdzono wyższe preferencje wartości przyjemnościowych i niewielką aprobatę rodzinnych.

Deskryptory TESE: młodzież, postawa, wartości obywatelskie, szkoła średnia, pochodzenie społeczne, szkoła podstawowa, szkoła średnia o profilu zawodowym
TESE descriptors: youth, attitude, civic values, secondary school, social background, primary school, vocational school
Publikacje:
  • Szymański, M.J. (1998). Młodzież wobec wartości. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"