Abstrakt: |
Celem badania była charakterystyka postaw młodzieży wobec wartości rodziny. Badaniem objęto 140 uczniów ze szkół średnich w Rzeszowie. Do analizy zakwalifikowano 118 wypełnionych kwestionariuszy ankiety. W ankiecie pytano respondentów: Z kim najczęściej rozmawiasz o swoich problemach w szkole? Na czyim przebaczeniu zależy ci najbardziej, gdy zrobisz coś złego? Kto twoim zdaniem jest godnym uwagi źródłem wiedzy na temat życia? Przez kogo przekazywane normy i zasady postępowania najbardziej ci odpowiadają? Kto jest dla ciebie największym autorytetem? Z kim rozmawiasz o swoich sprawach intymnych? Czy chciałbyś coś zmienić w swoich stosunkach z rodzicami? Czy chciałbyś w przyszłości mieć taką samą rodzinę jak ta, w której się wychowujesz? 56,8% badanych o swoich problemach rozmawiało przede wszystkim z przyjaciółmi, 38,1% – z rodzicami. Tylko 5,1% uczniów w trudnej sytuacji zwróciłoby się o pomoc do nauczycieli. 78,8% respondentów najbardziej zależało na przebaczeniu rodziców, 21,2% – na przebaczeniu przyjaciół. Dla 64,4% młodzieży najbardziej godnym źródłem wiedzy byli rodzice, dla 28,8% – przyjaciele, a dla 6,8% – nauczyciele. 66,1% uczniów uważało, że to zasady i normy przekazywane przez rodziców najbardziej im odpowiadają, zdaniem 25,4% – były to normy przyjaciół, a w opinii 8,5% młodzieży – normy nauczycielskie. 78% badanych zadeklarowało, że rodzice są dla nich największym autorytetem. Tylko 3,4% badanych twierdziło, że ich autorytetem są nauczyciele. 90,7% zwierza się ze swoich spraw intymnych przyjaciołom, 9,3% – rodzicom. Żaden z respondentów nie rozmawiałby o najintymniejszych sprawach z nauczycielami. 68,6% uczniów chciałoby mieć w przyszłości taką samą rodzinę, w jakiej się sami wychowywali. |