BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Młodzież wobec wartości rodziny w kontekście teoretycznym i w perspektywie empirycznej
Instytucja:
Data: 2007
Badacz: Zofia Frączek
Abstrakt:

Celem badania była charakterystyka postaw młodzieży wobec wartości rodziny. Badaniem objęto 140 uczniów ze szkół średnich w Rzeszowie. Do analizy zakwalifikowano 118 wypełnionych kwestionariuszy ankiety. W ankiecie pytano respondentów: Z kim najczęściej rozmawiasz o swoich problemach w szkole? Na czyim przebaczeniu zależy ci najbardziej, gdy zrobisz coś złego? Kto twoim zdaniem jest godnym uwagi źródłem wiedzy na temat życia? Przez kogo przekazywane normy i zasady postępowania najbardziej ci odpowiadają? Kto jest dla ciebie największym autorytetem? Z kim rozmawiasz o swoich sprawach intymnych? Czy chciałbyś coś zmienić w swoich stosunkach z rodzicami? Czy chciałbyś w przyszłości mieć taką samą rodzinę jak ta, w której się wychowujesz? 56,8% badanych o swoich problemach rozmawiało przede wszystkim z przyjaciółmi, 38,1% – z rodzicami. Tylko 5,1% uczniów w trudnej sytuacji zwróciłoby się o pomoc do nauczycieli. 78,8% respondentów najbardziej zależało na przebaczeniu rodziców, 21,2% – na przebaczeniu przyjaciół. Dla 64,4% młodzieży najbardziej godnym źródłem wiedzy byli rodzice, dla 28,8% – przyjaciele, a dla 6,8% – nauczyciele. 66,1% uczniów uważało, że to zasady i normy przekazywane przez rodziców najbardziej im odpowiadają, zdaniem 25,4% – były to normy przyjaciół, a w opinii 8,5% młodzieży – normy nauczycielskie. 78% badanych zadeklarowało, że rodzice są dla nich największym autorytetem. Tylko 3,4% badanych twierdziło, że ich autorytetem są nauczyciele. 90,7% zwierza się ze swoich spraw intymnych przyjaciołom, 9,3% – rodzicom. Żaden z respondentów nie rozmawiałby o najintymniejszych sprawach z nauczycielami. 68,6% uczniów chciałoby mieć w przyszłości taką samą rodzinę, w jakiej się sami wychowywali.

Deskryptory TESE: rodzice, rodzina, zachowania, postawa, relacja dorosły – dziecko, relacja rodzice – dziecko
TESE descriptors: parents, family, behaviour, attitude, adult-child relation, parent-child relation
Publikacje:
  • Frączek, Z. (2009). Młodzież wobec wartości rodziny w kontekście teoretycznym i w perspektywie empirycznej. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Pedagogika i Psychologia, 5, 260-268.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"