BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Drogi i bezdroża, czyli słów kilka o autorytecie i kondycji nauczyciela w okresie przemian
Instytucja:
Data: [1999]
Badacz: Anna Aleksander, Anna Panek, Danuta Topa
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: 1) Jaki jest obraz autorytetu współczesnego nauczyciela-wychowawcy w opinii młodzieży liceów ogólnokształcących? 2) Jakie cechy wychowawcze nauczyciela, zdaniem respondentów, mają największy wpływ na autorytet nauczyciela? 3) Co osłabia bądź redukuje autorytet nauczyciela-wychowawcy? Próba liczyła 200 uczniów uczęszczających do krakowskich liceó. Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że 63% respondentów nie chciało w przyszłości wykonywać zawodu nauczyciela, 14% ewentualnie związałoby z nim przyszłość. Za cechy ważne dla autorytetu nauczycielskiego uznano partnerskie (15%) i szczere (11%) nastawienie do uczniów, interesujące i efektywne przekazywanie wiedzy, uczciwość i sprawiedliwość w ocenianiu, poczucie humoru, wyrozumiałość i konkretność poczynań; płeć nie odgrywała większej roli; najniższe miejsca zajęły: punktualność, dbałość o wygląd osobisty, samodzielność w myśleniu. 33% badanych przyznało, że nie darzyli dotąd autorytetem żadnego nauczyciela.

Deskryptory TESE: status nauczyciela, zawód nauczyciela, uczeń, szkoła średnia, relacja nauczyciel – uczeń
TESE descriptors: teacher status, teaching profession, pupil, secondary school, teacher-student relation
Publikacje:
  • Aleksander, A., Panek, A. i Topa, D. (1999). Drogi i bezdroża, czyli słów kilka o autorytecie i kondycji nauczyciela w okresie przemian. Edukacja Dorosłych, 1, 57-68.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"