Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: 1) Jaki jest obraz autorytetu współczesnego nauczyciela-wychowawcy w opinii młodzieży liceów ogólnokształcących? 2) Jakie cechy wychowawcze nauczyciela, zdaniem respondentów, mają największy wpływ na autorytet nauczyciela? 3) Co osłabia bądź redukuje autorytet nauczyciela-wychowawcy? Próba liczyła 200 uczniów uczęszczających do krakowskich liceó. Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że 63% respondentów nie chciało w przyszłości wykonywać zawodu nauczyciela, 14% ewentualnie związałoby z nim przyszłość. Za cechy ważne dla autorytetu nauczycielskiego uznano partnerskie (15%) i szczere (11%) nastawienie do uczniów, interesujące i efektywne przekazywanie wiedzy, uczciwość i sprawiedliwość w ocenianiu, poczucie humoru, wyrozumiałość i konkretność poczynań; płeć nie odgrywała większej roli; najniższe miejsca zajęły: punktualność, dbałość o wygląd osobisty, samodzielność w myśleniu. 33% badanych przyznało, że nie darzyli dotąd autorytetem żadnego nauczyciela. |
Publikacje: |
- Aleksander, A., Panek, A. i Topa, D. (1999). Drogi i bezdroża, czyli słów kilka o autorytecie i kondycji nauczyciela w okresie przemian. Edukacja Dorosłych, 1, 57-68.
|