BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Drogi edukacyjne absolwentów liceów profilowanych – zamierzenia i realizacja
Data: 2004 – 2007
Badacz: Jerzy Ambroży
Abstrakt:

Badanie miało na celu poznanie planów edukacyjnych absolwentów liceów profilowanych oraz stopnia ich realizacji. Badaniem objęto 4014 uczniów klas trzecich (tuż przed maturą), 2149 absolwentów oraz 82 dyrektorów 95 liceów profilowanych województwa pomorskiego. Wykorzystano technikę ankiety, którą przeprowadzono w wrześniu i październiku 2005 roku. 65% respondentów mieszkało z rodzicami w miastach, 35% na wsi. Dziewczęta stanowiły 59,1% badanych, chłopcy – 40,9%. Do najbardziej popularnych profilów w liceach należał profil ekonomiczno-administracyjny, następnie usługowo-gospodarczy oraz zarządzanie informacją. Wyniki badania ujawniły, że w ramowych planach nauczania badanych liceów profilowanych dominowało kształcenie w przedmiotach ogólnokształcących (78 godzin tygodniowo) nad blokami ogólnozawodowymi (13 godzin). Zgodnie z wypowiedziami dyrektorów szkół rozszerzoną podstawę programową realizowano przede wszystkim w zakresie matematyki (22,86%), następnie języka polskiego (15,71%). Wśród uwag dyrektorów dotyczących wymiaru godzinowego pojawił się przede wszystkim postulat zwiększenia liczby godzin do dyspozycji dyrektora (27,32%) oraz zwiększenia liczby godzin z przedmiotów maturalnych (25,47%). Nauczanie przedmiotów ogólnozawodowych wymagało zdaniem dyrektorów przede wszystkim wprowadzenia podziału na grupy (31,65%). Zdaniem badanych uczniów istotą drogi zawodowej była kontynuacja nauki w celu zdobycia zawodu. Większość respondentów zamierzała po szkole rozpocząć studia wyższe (52,69%). Jeśli badani byli już zdecydowani na konkretną szkołę, wybierali najczęściej Uniwersytet Gdański (28,13%) lub Akademię Wychowania Fizycznego (21,19%). Wśród preferowanych kierunków dominowała ekonomia, następnie pedagogika, informatyka, administracja, prawo, turystyka i hotelarstwo. Spośród ogółu absolwentów o przyjęcie na studia ubiegało się 614 osób (28,57%), co stanowiło 49,04% uczniów zdających egzamin maturalny. Na studia przyjęto 352 osoby, czyli 57,33% z 614 osób ubiegających się o przyjęcie. 75% studiowało na uczelniach państwowych, przede wszystkim na Uniwersytecie Gdańskim (85 osób). Większość podjęła studia na pedagogice (60 osób), następnie na zarządzaniu i marketingu (46 osób), turystyce i rekreacji (25 osób) oraz na informatyce (11 osób). Jeśli badani nie planowali podjąć studiów wyższych, decydowali się najczęściej na kontynuowanie nauki w szkołach policealnych (45%), zwykle zgodnych z profilem liceum profilowanego (19,66%). Spośród wszystkich absolwentów 41,08% faktycznie zdecydowało się na szkoły policealne, najczęściej ucząc się zawodu technika informatyka (27,5%), technika ekonomisty (17,78%), technika rachunkowości (12,23%) i technika administracji (11,44%). 23,17% ankietowanych uczniów klas trzecich zamierzało po szkole przyuczyć się do pracy na kursach, zwykle z zakresu rachunkowości, prawa jazdy, księgowości i kosmetyki. Faktycznie zdecydowało się na to 10,75% absolwentów, którzy wybierali najczęściej kurs komputerowy (27,27%). 34,7% uczniów planowało po ukończeniu szkoły podjąć się pracy – zamierzenie to zrealizowało 25% absolwentów.

Author's Keywords: graduate of specialized lyceum, educational plans, educational path
Deskryptory TESE: absolwent, szkoła średnia, wybór studiów, wybór szkoły, planowanie edukacji
TESE descriptors: school leaver, secondary school, choice of studies, choice of school, educational planning
Publikacje:
  • Ambroży, J. (2009). Drogi edukacyjne absolwentów liceów profilowanych – zamierzenia i realizacja. Pedagogika Pracy, 54, 131-139.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"