BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dlaczego uczniowie nie lubią matematyki? Pedagogiczno-społeczne uwarunkowania osiągnięć egzaminacyjnych uczniów w zakresie umiejętności matematycznych
Instytucja:
Data: 2007
Badacz: Zofia Hryhorowicz, Adela Łabuzińska, Bartosz Mika
Abstrakt:

Głównym celem badań było określenie pedagogiczno-społecznych uwarunkowań osiągnięć egzaminacyjnych uczniów w zakresie umiejętności matematycznych. Przedmiotem badań uczyniono m.in. postawy wobec matematyki prezentowane zarówno przez uczniów, jak i nauczycieli. Określono: miejsce i rolę matematyki w szkole, postawy wobec matematyki, sposoby kształcenia matematyki w szkole. W badaniach wzięły udział trzy grupy respondentów z obszaru, który podlegał pod OKE w Poznaniu: uczniowie klas programowo najwyższych ze wszystkich poziomów kształcenia, nauczyciele matematyki uczący tych uczniów, dyrektorzy szkół, w których prowadzono badania. W badaniach wykorzystano: kwestionariusze ankiety (metoda audytoryjna), analizę danych zastanych (wyniki egzaminacyjne zebrane przez OKE w Poznaniu), technikę obserwacji lekcji matematyki, metodę eksperymentu. Łącznie w badaniach wzięły udział 43 placówki oświatowe z rejonu poznańskiego. Liczba wszystkich uczniów (biorących udział w badanich) wynosiła 2558 osób; przebadano także 107 nauczycieli. Wyniki badań potwierdziły hipotezy badaczy o wpływie wielu różnych czynników na relatywnie niski poziom opanowania umiejętności matematycznych przez uczniów. Jednocześnie podkreślono, że opanowanie umiejętności matematycznych w stopniu dobrym przekłada się na sukcesy także w innych, niekoniecznie ścisłych dziedzinach. 

Deskryptory TESE: szkoła podstawowa, egzamin, test standaryzowany, matematyka, ewaluacja
TESE descriptors: primary school, examination, standardised test, mathematics, evaluation
Publikacje:
  • Hryhorowicz, Z., Łabuzińska, A. i Mika, B. (2008). Dlaczego uczniowie nie lubią matematyki? Pedagogiczno-społeczne uwarunkowania osiągnięć egzaminacyjnych uczniów w zakresie umiejętności matematycznych. Egzamin. Biuletyn Badawczy Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, 15, 5-69.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"