Obserwuj
Tytuł badania: |
Dlaczego uczniowie nie lubią matematyki? Pedagogiczno-społeczne uwarunkowania osiągnięć egzaminacyjnych uczniów w zakresie umiejętności matematycznych |
Instytucja: |
|
Data: |
2007 |
Badacz: |
Zofia Hryhorowicz, Adela Łabuzińska, Bartosz Mika |
Abstrakt: |
Głównym celem badań było określenie pedagogiczno-społecznych uwarunkowań osiągnięć egzaminacyjnych uczniów w zakresie umiejętności matematycznych. Przedmiotem badań uczyniono m.in. postawy wobec matematyki prezentowane zarówno przez uczniów, jak i nauczycieli. Określono: miejsce i rolę matematyki w szkole, postawy wobec matematyki, sposoby kształcenia matematyki w szkole. W badaniach wzięły udział trzy grupy respondentów z obszaru, który podlegał pod OKE w Poznaniu: uczniowie klas programowo najwyższych ze wszystkich poziomów kształcenia, nauczyciele matematyki uczący tych uczniów, dyrektorzy szkół, w których prowadzono badania. W badaniach wykorzystano: kwestionariusze ankiety (metoda audytoryjna), analizę danych zastanych (wyniki egzaminacyjne zebrane przez OKE w Poznaniu), technikę obserwacji lekcji matematyki, metodę eksperymentu. Łącznie w badaniach wzięły udział 43 placówki oświatowe z rejonu poznańskiego. Liczba wszystkich uczniów (biorących udział w badanich) wynosiła 2558 osób; przebadano także 107 nauczycieli. Wyniki badań potwierdziły hipotezy badaczy o wpływie wielu różnych czynników na relatywnie niski poziom opanowania umiejętności matematycznych przez uczniów. Jednocześnie podkreślono, że opanowanie umiejętności matematycznych w stopniu dobrym przekłada się na sukcesy także w innych, niekoniecznie ścisłych dziedzinach. |
Deskryptory TESE: |
szkoła podstawowa, egzamin, test standaryzowany, matematyka, ewaluacja |
TESE descriptors: |
primary school, examination, standardised test, mathematics, evaluation |
Publikacje: |
- Hryhorowicz, Z., Łabuzińska, A. i Mika, B. (2008). Dlaczego uczniowie nie lubią matematyki? Pedagogiczno-społeczne uwarunkowania osiągnięć egzaminacyjnych uczniów w zakresie umiejętności matematycznych. Egzamin. Biuletyn Badawczy Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, 15, 5-69.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.