BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dlaczego uczniowie nie lubią szkoły? Osobowościowe uwarunkowania stosunku do szkoły zielonogórskich gimnazjalistów
Instytucja:
Data: 2003
Badacz: Edward Hajduk, Bogdan Idzikowski, Paweł Karpińczyk, Elżbieta Kołodziejska, Edyta Mianowska, Ewa Narkiewicz-Niedbalec, Elżbieta Papiór, Emilia Paprzycka
Abstrakt:

Celem badania było określenie przyczyn negatywnej postawy uczniów wobec szkoły. Badaniem objęto 479 osób uczęszczających do trzecich klas w czterech gimnazjach w Zielonej Górze. Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety audytoryjnej. Finalnie do analizy zakwalifikowano kwestionariusze 473 uczniów (262 dziewcząt i 221 chłopców). Diagnozie poddano stosunek respondentów do szkoły w dwóch wymiarach: podejście ucznia do realizacji szkolnych obowiązków oraz jego samopoczucia w szkole. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że wśród chłopców współzależność samopoczucia w szkole i podejścia do szkolnych obowiązków była silniejsza niż wśród dziewcząt. Na podstawie zgromadzonego materiału wyróżniono cztery typy stosunku do szkoły: negację (10%), akceptację (37%), konieczność (28%) oraz lekceważenie (25%). Okazało się, że chłopcy częściej negowali szkołę oraz mieli do niej lekceważący stosunek. Z kolei dziewczęta częściej traktowały szkołę jako konieczność oraz akceptowały rolę uczennicy. Ponadto ustalono, że czynnikiem decydującym o nastawieniu do szkoły (bez względu na płeć badanych) była ocena stosunków panujących w szkole oraz ocena relacji z nauczycielami.

Deskryptory TESE: postawa wobec szkoły, osobowość, gimnazjum, relacje międzygrupowe, niedostateczne osiągnięcia w nauce, niezadowolenie ze szkoły, ocena uczących się, relacja nauczyciel – uczeń
TESE descriptors: attitude towards school, personality, lower secondary, intergroup relations, re-assessment, school disaffection, evaluation of students, teacher-student relation
Publikacje:
  • Mianowska, E. (2007). Dlaczego uczniowie nie lubią szkoły? : Osobowościowe uwarunkowania stosunku do szkoły zielonogórskich gimnazjalistów. Rocznik Lubuski, 33, cz. 1, 100-121.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"