Obserwuj
Tytuł badania: |
Dlaczego uczniowie nie lubią szkoły? Osobowościowe uwarunkowania stosunku do szkoły zielonogórskich gimnazjalistów |
Instytucja: |
|
Data: |
2003 |
Badacz: |
Edward Hajduk, Bogdan Idzikowski, Paweł Karpińczyk, Elżbieta Kołodziejska, Edyta Mianowska, Ewa Narkiewicz-Niedbalec, Elżbieta Papiór, Emilia Paprzycka |
Abstrakt: |
Celem badania było określenie przyczyn negatywnej postawy uczniów wobec szkoły. Badaniem objęto 479 osób uczęszczających do trzecich klas w czterech gimnazjach w Zielonej Górze. Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety audytoryjnej. Finalnie do analizy zakwalifikowano kwestionariusze 473 uczniów (262 dziewcząt i 221 chłopców). Diagnozie poddano stosunek respondentów do szkoły w dwóch wymiarach: podejście ucznia do realizacji szkolnych obowiązków oraz jego samopoczucia w szkole. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że wśród chłopców współzależność samopoczucia w szkole i podejścia do szkolnych obowiązków była silniejsza niż wśród dziewcząt. Na podstawie zgromadzonego materiału wyróżniono cztery typy stosunku do szkoły: negację (10%), akceptację (37%), konieczność (28%) oraz lekceważenie (25%). Okazało się, że chłopcy częściej negowali szkołę oraz mieli do niej lekceważący stosunek. Z kolei dziewczęta częściej traktowały szkołę jako konieczność oraz akceptowały rolę uczennicy. Ponadto ustalono, że czynnikiem decydującym o nastawieniu do szkoły (bez względu na płeć badanych) była ocena stosunków panujących w szkole oraz ocena relacji z nauczycielami. |
Deskryptory TESE: |
postawa wobec szkoły, osobowość, gimnazjum, relacje międzygrupowe, niedostateczne osiągnięcia w nauce, niezadowolenie ze szkoły, ocena uczących się, relacja nauczyciel – uczeń |
TESE descriptors: |
attitude towards school, personality, lower secondary, intergroup relations, re-assessment, school disaffection, evaluation of students, teacher-student relation |
Publikacje: |
- Mianowska, E. (2007). Dlaczego uczniowie nie lubią szkoły? : Osobowościowe uwarunkowania stosunku do szkoły zielonogórskich gimnazjalistów. Rocznik Lubuski, 33, cz. 1, 100-121.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.