BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dlaczego zabijają. Analiza porównawcza nieletnich popełniających zbrodnie i nieletnich popełniających kradzieże
Data: marzec 1996 – kwiecień 1996
Badacz: Tatiana Betke, Danuta Raś
Abstrakt:

Celem badania było porównanie młodzieży popełniającej zbrodnie z nieletnimi popełniającymi kradzieże. W badaniu wzięło udział 105 wychowanków Zakładu Poprawczego i Schroniska dla Nieletnich w P. Na początku przeanalizowano akta respondentów i podzielono badanych na dwie grupy: w pierwszej (M) znalazło się 30 wychowanków w wieku od 15 do 19 lat, którzy popełnili czyn karalny o największej szkodliwości społecznej: osiem zabójstw, 15 rozbojów, siedem ciężkich uszkodzeń ciała; w drugiej (K) znalazło się 30 wychowanków w wieku do 16 do 19 lat, którzy popełnili pospolity czyn karalny: kradzieże, kradzieże zuchwałe z włamaniami. W ramach badania przeanalizowano akta sądowe i dokumenty zakładowe pod kątem sytuacji rodzinnej i szkolnej badanych. Przeprowadzono także ankietę i rozmowy kierowane z nieletnimi. Okazało się, że osoby z grupy M pochodziły z rodzin o większym piętnie społecznej patologii niż nieletni z grupy K. 39% badanych z M miało rodziców spożywających alkohol (19% z K), a rodzice 32% wychowanków z M byli karani sądownie (11% K). Ojcowie 47% wychowanków M byli jedynymi osobami utrzymującymi finansowo rodzinę (26% K) – to oznacza, że nieletni, którzy popełnili najbardziej szkodliwe czyny, wywodzili się z rodzin o niższym statusie materialnym niż nieletni, którzy trafili do ośrodka za kradzieże. 53% wychowanków z M i 23% z K dopuszczało się przemocy wobec członków rodziny. 70% rodziców wychowanków z M i 21% rodziców wychowanków z K legitymowało się tylko podstawowym wykształceniem. 53% nieletnich z M i 16% z K nie chciało identyfikować się z żadnym z członków swoich rodzin. Stwierdzono także, że nieletni z M wykazywali się gorszym przystosowaniem szkolnym niż wychowankowie z K. 76,6% chłopców z M uczęszczało do szkół specjalnych albo szkół przysposabiających do zawodu (43,3% nieletnich z K uczęszczało do tego typu placówek). Średnia w opóźnieniu organizacyjnym w nauce była znacznie większa u nieletnich z M niż z K, odpowiednio: 3,3 roku oraz 1,4 roku. Okazało się także, że wychowankowie dopuszczający się zabójstwa albo rozboju wykazywali się niższym poziomem intelektualnym niż młodzież z K. 47% wychowanków z M i 26% z K sprawiało trudności w szkole. 50% nieletnich z M i 17% z K kontaktowało się przeważnie z osobami starszymi. 33% badanych z M i 17% z K należało do subkultur, np. skinheadów, hooligans. Na podstawie wyników badania sformułowano kilka wskazań profilaktycznych, m.in.: młodzież z rodzin silnie spatologizowanych powinna być objęta bardzo ścisłą opieką; za obserwację młodzieży ze środowisk silnie patologicznych powinni być odpowiedzialni pedagodzy szkolni; każdy przejaw agresji bezpośredniej, fizycznej, kierowany wobec innych osób przez uczniów ze środowisk spatologizowanych, powinien być odnotowany przez pedagoga szkolnego; osobę taką należy uczyć pozytywnych sposobów kanalizowania agresji, społecznie nieszkodliwych; warto wpływać na zwiększenie udziału ojców w procesie wychowawczym; należy ograniczyć bezproduktywne formy spędzania wolnego czasu przez młodzież.

Deskryptory TESE: zachowania, przestępczość, oszustwo, relacje interpersonalne, rodzina, rodzina niepełna, przemoc
TESE descriptors: behaviour, dellinquency, cheating, interpersonal relations, family, one-parent family, violence
Publikacje:
  • Raś, D. i Betke, T. (1997). Dlaczego zabijają. Analiza porównawcza nieletnich popełniających zbrodnie i nieletnich popełniających kradzieże. Szkoła Specjalna, 1, 3-13.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"