Abstrakt: |
Przedmiotem badania była umiejętność krytyczno-twórczego czytania wśród uczniów klasy trzeciej szkoły podstawowej, tzn. czy uczniowie widzą niekonsekwencje w tekście i czy potrafią interpretować przeczytany tekst. Próbowano określić także czynniki determinujące poziom tych umiejętności, tj. poziom opanowania techniki czytania i rozumienie czytanego tekstu. W badaniu wzięło udział 100 uczniów klasy trzeciej szkoły podstawowej. Wyniki badania wykazały, że: 55% badanych uczniów nie potrafi czytać w sposób krytyczno-twórczy, uczniowie klas trzecich szkoły podstawowej czytają w większości w sposób globalny, najczęściej popełniane błędy podczas czytania to: zmiany liter w wyrazach, opuszczenia liter, dodawanie albo przekształcanie wyrazów, chociaż uczniowie czytają globalnie i powoli, popełniają wiele błędów, wielu uczniów nie potrafi odczytać tekstu z prawidłową intonacją, uczniowie klas trzecich nie potrafią dostrzegać niekonsekwencji w tekście i nie jest to spowodowane brakiem opanowania techniki czytania, trzecioklasiści potrafią ustosunkować się do przeczytanego tekstu, jednak nie najlepiej radzą sobie z zadaniami typu: rebus, łamigłówka, rozumienie czytanego tekstu nie gwarantuje twórczo-krytycznej lektury. By podnieść umiejętność krytyczno-twórczego czytania, zaleca się: stosowanie jak największej liczby zadań otwartych, kształtowanie twórczej i krytycznej postawy wobec lektur od najwcześniejszych lat szkolnych, wyzwalanie aktywności twórczej za pomocą różnorodnych metod pracy z uczniem. |