BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Czynniki determinujące poziom czytania krytyczno-twórczego uczniów klasy trzeciej szkoły podstawowej
Instytucja:
Data: [1996]
Badacz: Jolanta Górecka
Abstrakt:

Przedmiotem badania była umiejętność krytyczno-twórczego czytania wśród uczniów klasy trzeciej szkoły podstawowej, tzn. czy uczniowie widzą niekonsekwencje w tekście i czy potrafią interpretować przeczytany tekst. Próbowano określić także czynniki determinujące poziom tych umiejętności, tj. poziom opanowania techniki czytania i rozumienie czytanego tekstu. W badaniu wzięło udział 100 uczniów klasy trzeciej szkoły podstawowej. Wyniki badania wykazały, że: 55% badanych uczniów nie potrafi czytać w sposób krytyczno-twórczy, uczniowie klas trzecich szkoły podstawowej czytają w większości w sposób globalny, najczęściej popełniane błędy podczas czytania to: zmiany liter w wyrazach, opuszczenia liter, dodawanie albo przekształcanie wyrazów, chociaż uczniowie czytają globalnie i powoli, popełniają wiele błędów, wielu uczniów nie potrafi odczytać tekstu z prawidłową intonacją, uczniowie klas trzecich nie potrafią dostrzegać niekonsekwencji w tekście i nie jest to spowodowane brakiem opanowania techniki czytania, trzecioklasiści potrafią ustosunkować się do przeczytanego tekstu, jednak nie najlepiej radzą sobie z zadaniami typu: rebus, łamigłówka, rozumienie czytanego tekstu nie gwarantuje twórczo-krytycznej lektury. By podnieść umiejętność krytyczno-twórczego czytania, zaleca się: stosowanie jak największej liczby zadań otwartych, kształtowanie twórczej i krytycznej postawy wobec lektur od najwcześniejszych lat szkolnych, wyzwalanie aktywności twórczej za pomocą różnorodnych metod pracy z uczniem.

Deskryptory TESE: rozwój poznawczy, rozwój dziecka, czytanie, trudności w czytaniu, literatura, literatura dla dzieci i młodzieży, rozumienie, krytycyzm, kreatywność
TESE descriptors: cognitive development, child development, reading, reading difficulty, literature, children's and youth literature, comprehension, critical sense, creativity
Publikacje:
  • Górecka, J. (1996). Czynniki determinujące poziom czytania krytyczno-twórczego uczniów klasy trzeciej szkoły podstawowej. Wiadomości, Głosy, Rozmowy o Szkole, 10, 7-8.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"