BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Agresja dzieci i młodzieży, możliwości zapobiegania
Instytucja:
Data: [1999]
Badacz: Czesława Marciniak
Abstrakt:

Celem badania było określenie form agresji wśród dzieci i młodzieży. Do pomiaru posłużono się polską wersją kwestionariusza A.H. Bussa i A. Durkee. Zbadano następujące formy agresji: atak, agresja pośrednia (np. plotkowanie, wyśmiewanie, obmawianie), skłonność do irytacji, negatywizm, urazy, podejrzliwość, agresja słowna. Badaniem objęto uczniów klas I-VIII ze Szkoły Podstawowej nr 10 w Bydgoszczy. 11% dziewcząt i 20,3% chłopców z klas I-IV stosowało agresję w formie ataku. Wśród starszych uczniów odsetek ten był nieco większy – atak dotyczył 15,5% dziewcząt i 22,3% chłopców. Do agresji pośredniej przyznało się 40% dziewcząt i 52,2% chłopców z klas I-IV oraz 47,6% dziewcząt i 66% chłopców z klas V-VIII. Uczniowie klas I-IV najmniej skłonni byli do negatywizmu, który dotyczył 12% dziewcząt i 22% chłopców. Odsetek uczniów z tendencją do postaw negatywistycznych wzrasta wraz z wiekiem; w grupie młodzieży z klas V-VIII obejmował: 34,5% dziewcząt i 28% chłopców. Najwięcej osób w obu badanych grupach deklarowało skłonność do irytacji; dotyczyła ona 87,5% dziewcząt i 75,5% chłopców z klas I-IV oraz 95,8% dziewcząt i 76,6% chłopców z klas V-VIII. Skłonność do urazów – jak wykazało badanie – zmniejsza się wraz z wiekiem; w grupie uczniów z klas I-IV dotyczy 45,6% dziewcząt i 35,7% chłopców, a wśród osób z klas V-VIII – 41,7% dziewcząt i 35,1% chłopców. Wielu uczniów było podejrzliwych wobec swojego otoczenia; do takich postaw przyznało się 65% dziewcząt i 47,67% chłopców z klas I-IV oraz 72% dziewcząt i 54% chłopców z klas V-VIII. Agresję słowną stosowało 28% dziewczynek i 37,4% chłopców z klas I-IV oraz 41% dziewcząt i 34,5% chłopców z klas V-VIII. Wyniki badania wykorzystano we wprowadzeniu do warsztatów poświęconych agresji wśród dzieci i młodzieży.

Deskryptory TESE: przemoc, przemoc szkolna, rozwiązywanie problemów, rozstrzygnięcie sporu, krzywdzenie dzieci, profilaktyka
TESE descriptors: violence, bullying, problem solving, dispute settlement, child abuse, prevention
Publikacje:
  • Marciniak, C. (1999). Agresja dzieci i młodzieży, możliwości zapobiegania. Wiadomości, Głosy, Rozmowy o Szkole, 7/8, 5-8.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"