Abstrakt: |
Celem badania było określenie form agresji wśród dzieci i młodzieży. Do pomiaru posłużono się polską wersją kwestionariusza A.H. Bussa i A. Durkee. Zbadano następujące formy agresji: atak, agresja pośrednia (np. plotkowanie, wyśmiewanie, obmawianie), skłonność do irytacji, negatywizm, urazy, podejrzliwość, agresja słowna. Badaniem objęto uczniów klas I-VIII ze Szkoły Podstawowej nr 10 w Bydgoszczy. 11% dziewcząt i 20,3% chłopców z klas I-IV stosowało agresję w formie ataku. Wśród starszych uczniów odsetek ten był nieco większy – atak dotyczył 15,5% dziewcząt i 22,3% chłopców. Do agresji pośredniej przyznało się 40% dziewcząt i 52,2% chłopców z klas I-IV oraz 47,6% dziewcząt i 66% chłopców z klas V-VIII. Uczniowie klas I-IV najmniej skłonni byli do negatywizmu, który dotyczył 12% dziewcząt i 22% chłopców. Odsetek uczniów z tendencją do postaw negatywistycznych wzrasta wraz z wiekiem; w grupie młodzieży z klas V-VIII obejmował: 34,5% dziewcząt i 28% chłopców. Najwięcej osób w obu badanych grupach deklarowało skłonność do irytacji; dotyczyła ona 87,5% dziewcząt i 75,5% chłopców z klas I-IV oraz 95,8% dziewcząt i 76,6% chłopców z klas V-VIII. Skłonność do urazów – jak wykazało badanie – zmniejsza się wraz z wiekiem; w grupie uczniów z klas I-IV dotyczy 45,6% dziewcząt i 35,7% chłopców, a wśród osób z klas V-VIII – 41,7% dziewcząt i 35,1% chłopców. Wielu uczniów było podejrzliwych wobec swojego otoczenia; do takich postaw przyznało się 65% dziewcząt i 47,67% chłopców z klas I-IV oraz 72% dziewcząt i 54% chłopców z klas V-VIII. Agresję słowną stosowało 28% dziewczynek i 37,4% chłopców z klas I-IV oraz 41% dziewcząt i 34,5% chłopców z klas V-VIII. Wyniki badania wykorzystano we wprowadzeniu do warsztatów poświęconych agresji wśród dzieci i młodzieży. |