Abstrakt: |
Przedmiotem badania było funkcjonowanie szkół podstawowych po ich przejęciu przez samorządy terytorialne. Badanie miało charakter pilotażowy. Objęto nim 50 nauczycieli i dyrektora z losowo wybranej szkoły miejskiej (uczęszczało do niej 760 uczniów), a także naczelnika Wydziału Edukacji. Posłużono się kwestionariuszem ankiety. Dyrektor szkoły miał wykształcenie wyższe, również przygotowanie z teorii i organizacji zarządzania. Funkcję kierowniczą pełnił od sześciu lat, jego staż nauczycielski wynosił 18 lat. Według 75% ankietowanych nauczycieli dyrektor miał wśród pracowników autorytet – posiadał bowiem przygotowanie do kierowania placówką oświatową. Wszyscy nauczyciele stwierdzili, że dyrektor zarządza szkołą w sposób demokratyczny, z czego byli bardzo zadowoleni. Najbardziej absorbującą działalnością w szkole była według dyrektora działalność regulacyjna, tj. planowanie, organizowanie, kontrolowanie, koordynowanie. Mniej czasu zajmowała dyrektorowi działalność środowiskowa, tj. współpraca z gminą, rodzicami, zakładami, instytucjami, a także działalność dydaktyczno-oświatowa, administracyjna oraz finansowa. Naczelnik Wydziału Edukacji stwierdził, że samorząd lokalny w dużym stopniu interesuje się sprawami i problemami szkoły, zmiana przyporządkowania szkół była więc korzystna dla lepszego funkcjonowania placówek oświatowych. Gmina przeznaczała środki finansowe przede wszystkim na takie potrzeby jak: remonty budynków, pomieszczeń, dodatkowe zajęcia lekcyjne (np. języki obce, informatyka), zajęcia pozalekcyjne, zwiększenie dodatków motywacyjnych dla nauczycieli itp. Poprawa w zakresie funkcjonowania szkoły objęła takie elementy – w opinii nauczycieli i dyrektora – jak: zorganizowanie posiłków dla najuboższych dzieci, zwiększenie liczby godzin dydaktycznych z wybranych przedmiotów, reaktywowanie zajęć pozalekcyjnych i rozszerzenie oferty, poprawę sytuacji finansowej, powstanie nowych sal lekcyjnych, niezbędny remont budynków. Nauczyciele podkreślali konieczność: zwiększenia liczby pomieszczeń szkolnych, stworzenie dodatkowej sali gimnastycznej, zakup nowych pomocy dydaktycznych. |