Abstrakt: |
Celem badania było udzielenie odpowiedzi na pytanie o funkcje najlepiej i najgorzej wypełniane przez szkoły ponadpodstawowe (licea ogólnokształcące, technika i licea zawodowe) w ocenie uczniów i ich rodziców; o zbieżność ocen formułowanych przez dyrektorów szkół, uczniów i rodziców; o rodzaj środków zaradczych, które mogą zdaniem badanych zwiększyć efektywność szkół oraz o model szkoły średniej w opinii uczniów i rodziców. Badaniem objęto 2795 maturzystów z 51 szkół średnich oraz ich rodziców. Badani pochodzili z kilkunastu województw Polski. W badaniu zastosowano technikę ankiety audytoryjnej dla maturzystów oraz ankietę pocztową dla rodziców. W ocenie większości respondentów uczeń dobry to przede wszystkim uczeń pomagający innym, lubiany przez kolegów oraz uzyskujący co najmniej dobre oceny na świadectwie. W zakresie osiągnięć szkolnych badani oceniali siebie najczęściej jako uczniów dobrych i dostatecznych. Uczniowie LO najczęściej pobierali korepetycje, zwykle z matematyki, fizyki i chemii; najrzadziej z korepetycji korzystali uczniowie liceów zawodowych. Wśród czynników najbardziej utrudniających uzyskanie lepszych wyników w nauce znalazły się przede wszystkim lenistwo, stosunek nauczycieli do uczniów oraz zbyt mała ilość czasu wolnego. Badani raczej negatywnie oceniali realizację podstawowych funkcji przez szkołę, przy czym najniżej oceniali swoją szkołę uczniowie liceów zawodowych. Szkoły oferowały zdaniem badanych przede wszystkim solidną wiedzę w zakresie poszczególnych przedmiotów nauczania, na drugim miejscu znalazł się jednak również rozwój negatywnych postaw społecznych. Mimo to uczniowie wszystkich typów szkół raczej wybraliby ponownie tę samą szkołę. |