BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Funkcjonowanie szkolne dzieci z rodzin rozbitych
Instytucja:
Data: [1990]
Badacz: Krystyna Murawska
Abstrakt:

Przedmiotem badania był wpływ patologizacji rodziny poprzez jej rozbicie na jakość funkcjonowania dziecka w szkole. Przeprowadzono badania porównawcze nad dwiema grupami uczniów w średnim wieku szkolnym: grupę podstawową (P) stanowiło 94 dzieci z rodzin rozbitych, grupę kontrolną (K) tyle samo dziewcząt i chłopców z rodzin pełnych bez dysfunkcji. Badanie przeprowadzono w szkołach podstawowych Szczecina i Polic oraz w domach rodzinnych, wyłonionych drogą doboru losowego i celowego uczniów. Posłużono się: wywiadem środowiskowym, analizą dokumentacji szkolnej, plebiscytem życzliwości i niechęci, Arkuszem Zachowania się w Szkole B. Markowskiej, Kwestionariuszem Zachowania się w Przedszkolu i Szkole (CBI) Schaeffera i Aeronson, w przekładzie J. Rembowskiego. Analiza porównawcza badanych wskaźników funkcjonowania szkolnego uczniów w średnim wieku szkolnym wykazała ogólnie gorsze funkcjonowanie dzieci z rodzin rozbitych. Statystycznie istotne były różnice w zakresie przystosowania społecznego, uzyskiwanych ocen ze sprawowania oraz pozycji społecznej w klasie szkolnej. Pozostałe wymiary również różniły uczniów z grup P i K, jednak w sposób statystycznie nieistotny.

Deskryptory TESE: rodzina niepełna, zachowania społeczne, kariera szkolna, dziecko, socjalizacja, kompetencje społeczne
TESE descriptors: one-parent family, social behaviour, school career, child, socialisation, social competences
Publikacje:
  • Murawska, K. (1991). Funkcjonowanie szkolne dzieci z rodzin rozbitych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego: Prace Instytutu Pedagogiki i Psychologii, 18, 17-21.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"