Abstrakt: |
Celem badania było scharakteryzowanie efektów korelacji częściowej, obejmującej integralne opracowywanie treści ekologicznych z wybranymi przedmiotami nauczania początkowego. Badaniem objęto uczniów klas trzecich szkoły podstawowej. Badanie wykazało, że omawianie treści ekologicznych podczas lekcji innych niż edukacja środowiskowa w znacznym stopniu podnosi kompetencje ekologiczne dzieci. Atrakcyjność środków dydaktycznych, które towarzyszą opracowywaniu zagadnień ekologicznych, często podnosi rezultaty nauczania przedmiotowego. Na eksperymentalnych lekcjach plastyki omawiano zagadnienia związane z: owadami, dżdżownicami, rybami, płazami, ptakami, ssakami i in. Po lekcjach dzieci wiedziały dużo więcej na temat środowiska i trybu życia omawianych zwierząt, ich budowy i znaczenia, jakie mają dla swojego środowiska i człowieka. Przed lekcją aż 50% badanych uznawało kreta jedynie za szkodnika, blisko 30% badanych twierdziło, że krety żywią się korzeniami warzyw. Po zajęciach uczniowie wiedzieli już, że kret jest objęty ochroną gatunkową i nie można go eliminować, że istnieją metody pozwalające w sposób ekologiczny pozbyć się kreta z ogródka itp.
|