BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rozwijanie kompetencji nieletnich a klimat wychowawczy placówki resocjalizacyjnej
Instytucja:
Data: luty 2010 – marzec 2011
Badacz: Hubert Kupiec
Abstrakt:

Przedmiotem badania były kompetencje społeczne wychowanków placówki resocjalizacyjnej, a także zmiany w zakresie samooceny poziomu kompetencji nieletnich po rocznym pobycie w placówce. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano Kwestionariusz do badania kompetencji społecznych KKS A. Matczak. Wykonano dwa pomiary – w pierwszym uczestniczyło 50 wychowanek z Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego, a w drugim – 24 dziewczęta, które po roku nadal przebywały w ośrodku. 10% dziewcząt deklarowało ogólny niski poziom kompetencji społecznych, 8% w sytuacjach intymnych, 22% w sytuacjach ekspozycji społecznej, a 6% w sytuacjach wymagających asertywności. Średni poziom w czterech rodzajach kompetencji odczuwało odpowiednio: 68%, 68%, 54% i 72%. Wysoki poziom zadeklarowało odpowiednio: 22%, 24%, 24% i 22%. Po rocznym pobycie w placówce resocjalizacyjnej odnotowano nieistotny statystycznie wzrost ogólnego poziomu kompetencji społecznych wśród wychowanek ośrodka. Można zatem zakładać, że podjęte działania resocjalizacyjne były nieefektywne w przypadku badanych dziewcząt. Potwierdzono nieistotny statystycznie spadek poziomu kompetencji radzenia sobie w sytuacjach intymnych. Do podobnego regresu doszło w przypadku umiejętności korzystnej autoprezentacji w sytuacji ekspozycji społecznej. Potwierdzono niewielki i nieistotny statystycznie wzrost odczuwanego poziomu kompetencji w zakresie asertywności. Badaczka podkreśliła, że początkowe deklaracje dotyczące odczuwanego wysokiego poziomu kompetencji społecznych mogą być zawyżane przez wychowanki placówki resocjalizacyjnej.

Deskryptory TESE: kompetencje, kompetencje społeczne, socjalizacja, resocjalizacja, płeć żeńska
TESE descriptors: competence, social competences, socialisation, correctional education, female
Publikacje:
  • Kupiec, H. (2012). Rozwijanie kompetencji nieletnich a klimat wychowawczy placówki resocjalizacyjnej. Resocjalizacja Polska, 3, 383-398.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"