Abstrakt: |
Przedmiotem badania były kompetencje społeczne wychowanków placówki resocjalizacyjnej, a także zmiany w zakresie samooceny poziomu kompetencji nieletnich po rocznym pobycie w placówce. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano Kwestionariusz do badania kompetencji społecznych KKS A. Matczak. Wykonano dwa pomiary – w pierwszym uczestniczyło 50 wychowanek z Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego, a w drugim – 24 dziewczęta, które po roku nadal przebywały w ośrodku. 10% dziewcząt deklarowało ogólny niski poziom kompetencji społecznych, 8% w sytuacjach intymnych, 22% w sytuacjach ekspozycji społecznej, a 6% w sytuacjach wymagających asertywności. Średni poziom w czterech rodzajach kompetencji odczuwało odpowiednio: 68%, 68%, 54% i 72%. Wysoki poziom zadeklarowało odpowiednio: 22%, 24%, 24% i 22%. Po rocznym pobycie w placówce resocjalizacyjnej odnotowano nieistotny statystycznie wzrost ogólnego poziomu kompetencji społecznych wśród wychowanek ośrodka. Można zatem zakładać, że podjęte działania resocjalizacyjne były nieefektywne w przypadku badanych dziewcząt. Potwierdzono nieistotny statystycznie spadek poziomu kompetencji radzenia sobie w sytuacjach intymnych. Do podobnego regresu doszło w przypadku umiejętności korzystnej autoprezentacji w sytuacji ekspozycji społecznej. Potwierdzono niewielki i nieistotny statystycznie wzrost odczuwanego poziomu kompetencji w zakresie asertywności. Badaczka podkreśliła, że początkowe deklaracje dotyczące odczuwanego wysokiego poziomu kompetencji społecznych mogą być zawyżane przez wychowanki placówki resocjalizacyjnej. |