BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rozwijanie autokontroli nad strategiami dyskursywnymi w interakcjach nacechowanych emocjonalnie u zaawansowanych studentów języka obcego
Instytucja:
Data: [2000]
Badacz: Joanna Górecka, Agnieszka Nowicka
Abstrakt:

Główne pytanie badawcze brzmiało: jak autokontrola na strategiami dyskursywnymi w interakcjach emocjonalnych wpływa na rozwój umiejętności negocjacyjnych osób uczących się, jej indywidualnej kompetencji komunikacyjnej i indywidualnej kompetencji uczeniowej w tym zakresie. Hipoteza badawcza brzmiała: koncentracja w działaniach dydaktycznych na negocjacji treści emocjonalnych w interakcji i na dialogowym ich przetwarzaniu w argumentacjach może pomóc w rozwijaniu pełniejszego i bardziej autentycznego dialogu oraz indywidualnej kompetencji komunikacyjnej i uczeniowej. Przedmiotem badań pilotażowych był język obcy (mówiony) studentów i zachowania typowe dla dyskursu pozornego. Wyniki badań potwierdziły: brak sygnałów dialogowych, brak sygnałów aktywnego słuchania np. nawiązań, parafraz, cytowań; zbyt dużą bezpośredniość, zbyt krótkie lub zbyt długie formuły wypowiadania się i in. Badania pilotażowe stały się podstawą do zaprojektowania badania w działaniu, które miało badać strategie dyskursywne w dwóch typach sytuacji: ratyfikacji i sytuacji argumentacyjnej/konfliktowej (negocjacji). Materiałem do analizy miały być strategie nawiązujące do retoryki Rogeriańskiej i strategie w ujęciu analizy konwersacyjnej i socjolingwistyki interakcyjnej (np. strategie wyrażania powodu czy strategie naprawcze). W badaniu w działaniu zaproponowano wykorzystanie metodologii jakościowej – analizy interakcji w postaci nagrań audio i wideo.

Deskryptory TESE: student, strategia, język nauczania, komunikacja werbalna, zachowania, język
TESE descriptors: student, policy, teaching language, verbal communication, behaviour, language
Publikacje:
  • Górecka, J. i Nowicka, A. (2001). Rozwijanie autokontroli nad strategiami dyskursywnymi w interakcjach nacechowanych emocjonalnie u zaawansowanych studentów języka obcego. Neofilolog, 20, 45-51.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"