Tytuł badania: |
Rozwijanie autokontroli nad strategiami dyskursywnymi w interakcjach nacechowanych emocjonalnie u zaawansowanych studentów języka obcego |
Instytucja: |
|
Data: |
[2000] |
Badacz: |
Joanna Górecka, Agnieszka Nowicka |
Abstrakt: |
Główne pytanie badawcze brzmiało: jak autokontrola na strategiami dyskursywnymi w interakcjach emocjonalnych wpływa na rozwój umiejętności negocjacyjnych osób uczących się, jej indywidualnej kompetencji komunikacyjnej i indywidualnej kompetencji uczeniowej w tym zakresie. Hipoteza badawcza brzmiała: koncentracja w działaniach dydaktycznych na negocjacji treści emocjonalnych w interakcji i na dialogowym ich przetwarzaniu w argumentacjach może pomóc w rozwijaniu pełniejszego i bardziej autentycznego dialogu oraz indywidualnej kompetencji komunikacyjnej i uczeniowej. Przedmiotem badań pilotażowych był język obcy (mówiony) studentów i zachowania typowe dla dyskursu pozornego. Wyniki badań potwierdziły: brak sygnałów dialogowych, brak sygnałów aktywnego słuchania np. nawiązań, parafraz, cytowań; zbyt dużą bezpośredniość, zbyt krótkie lub zbyt długie formuły wypowiadania się i in. Badania pilotażowe stały się podstawą do zaprojektowania badania w działaniu, które miało badać strategie dyskursywne w dwóch typach sytuacji: ratyfikacji i sytuacji argumentacyjnej/konfliktowej (negocjacji). Materiałem do analizy miały być strategie nawiązujące do retoryki Rogeriańskiej i strategie w ujęciu analizy konwersacyjnej i socjolingwistyki interakcyjnej (np. strategie wyrażania powodu czy strategie naprawcze). W badaniu w działaniu zaproponowano wykorzystanie metodologii jakościowej – analizy interakcji w postaci nagrań audio i wideo. |
Deskryptory TESE: |
student, strategia, język nauczania, komunikacja werbalna, zachowania, język |
TESE descriptors: |
student, policy, teaching language, verbal communication, behaviour, language |
Publikacje: |
- Górecka, J. i Nowicka, A. (2001). Rozwijanie autokontroli nad strategiami dyskursywnymi w interakcjach nacechowanych emocjonalnie u zaawansowanych studentów języka obcego. Neofilolog, 20, 45-51.
|