Tytuł badania: |
Zaburzenia zdrowia młodzieży jako sprzeczność między fizjologią człowieka a warunkami nauczania |
Data: |
[1999] |
Badacz: |
Stanisław Tuzinek |
Abstrakt: |
Celem badania było wyodrębnienie i wyjaśnienie roli czynników sprzyjających zachowaniu prawidłowej postawy ciała u dzieci i młodzieży. Zbadano: potencjał energetyczny i integrację czynności organizmu. Badaniem objęto 82 uczniów z różnym stopniem skoliotycznej postawy ciała. 45 osób było w wieku 7-8 lat, 37 – w wieku 14-15 lat. U młodszych dzieci stwierdzono, że im wyższy jest ich potencjał energetyczny i poziom związków korelacyjnych między intensywnością wysiłku fizycznego a reakcją serca na ten wysiłek, tym mniej wyraża się u nich skoliotyczna postawa ciała. W grupie starszych dzieci zwiększa się potencjał energetyczny wraz ze słabo wyrażoną tendencją do obniżenia stopnia skoliotycznej postawy ciała. To oznacza, że u młodzieży energetyczny składnik zdrowia przestaje pełnić funkcję czynnika ochronnego, przeciwdziałającego naruszeniom postawy ciała. „Zawieszenie” czynności potencjału energetycznego i integracji czynności sprzyja formowaniu się skoliotycznej postawy ciała. Ten wynik badania ujawnił, że istnieje możliwość celowego wykorzystania środków kultury fizycznej dla profilaktyki i leczenia pierwotnych naruszeń postawy ciała w procesie rozwoju biologicznego. |
Deskryptory TESE: |
zdrowie, choroba, wychowanie fizyczne, rozwój fizyczny, profilaktyka, młodzież, warunki kształcenia |
TESE descriptors: |
health, illness, physical education, physical development, prevention, youth, learning context |
Publikacje: |
- Tuzinek, S. (1999). Zaburzenia zdrowia młodzieży jako sprzeczność między fizjologią człowieka a warunkami nauczania. Opieka, Wychowanie, Terapia, 4, 20-23.
|