BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zachowania agresywne a poczucie bezpieczeństwa u młodzieży
Data: [2008]
Badacz: Grażyna Poraj
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Czy istnieją różnice w zakresie poczucia bezpieczeństwa pomiędzy dziewczętami i chłopcami? Czy płeć różnicuje poziom agresji u młodzieży? Czy istnieje zależność pomiędzy poziomem nasilenia syndromu agresji a poczuciem bezpieczeństwa? Czy młodzież o wysokim i niskim poziomie agresji różni się pod względem poczucia bezpieczeństwa? Do zebrania materiału badawczego zastosowano Inwentarz Psychologiczny Syndromu Agresji Z. Gasia, Kwestionariusz Poczucia Bezpieczeństwa Z. Uchnasta oraz ankietę demograficzną. Badaniem objęto 510 uczniów szkół ponadgimnazjalnych w Łodzi. Spośród wszystkich uczestników do dalszej analizy zakwalifikowano dwie grupy młodzieży: grupę charakteryzującą się wysokim syndromem agresji (122 osoby) oraz grupę charakteryzującą się niskim syndromem agresji (88 osób). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono brak statystycznie istotnych różnic w zależności od płci w zakresie ogólnego syndromu agresji oraz jej czterech wymiarów szczegółowych (samoagresji, agresji ukrytej, skierowanej na zewnątrz oraz skłonności do działań odwetowych). Jedyną różnicę odnotowano pod względem kontroli zachowań agresywnych. Okazało się, że chłopcy w większym stopniu niż dziewczęta kontrolowali swoją agresję. Wykazano wyższy poziom poczucia bezpieczeństwa u uczniów niż uczennic. Zgromadzony materiał pozwolił stwierdzić ujemną korelację między zachowaniami agresywnymi a poczuciem stabilności, bliskości z innymi i zaufania do siebie.

Deskryptory TESE: przemoc, młodzież, zachowania, zachowania społeczne, postawa, relacje interpersonalne, przemoc szkolna, płeć
TESE descriptors: violence, youth, behaviour, social behaviour, attitude, interpersonal relations, bullying, gender
Publikacje:
  • Poraj, G. (2009). Zachowania agresywne a poczucie bezpieczeństwa u młodzieży. W: D. Borecka-Biernat (red.), Poszukiwanie uwarunkowań zaburzeń w zachowaniu młodzieży w interakcjach społecznych (s. 101-115). Wałbrzych: Wydawnictwo Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"