BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zachowania agresywne dzieci w wieku przedszkolnym a ich środowisko rodzinne
Data: październik 2001
Badacz: Agnieszka Komorowska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi m.in. na następujące pytania: Jakie zachowania agresywne występują u dzieci w wieku przedszkolnym? Jaka jest zależność między postawami rodzicielskimi a poziomem agresji u dzieci? Jaki jest związek pomiędzy strukturą rodziny a agresją dzieci? Czy poziom agresji u dziecka determinowany jest przez płeć? Do zebrania materiału badawczego posłużono się testem TSU (oprac. S. Turlej), kwestionariuszem do badania postaw rodzicielskich M. Ziemskiej oraz wywiadem z rodzicami. Badaniem objęto 60 dzieci w wieku 5-6 lat, które uczęszczały do przedszkola. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że 55% ankietowanych cechował niski poziom przejawianych zachować agresywnych, 28,3% charakteryzowało się średnim poziomem, natomiast wysokim – 16,7%. Jednocześnie odnotowano, że agresja wśród chłopców jest większa (przejawiana przede wszystkim poprzez niszczenie zabawek, popychanie czy uderzenia ręką) niż u dziewczynek (okazywana zwłaszcza przez kłócenie się, skarżenie czy przezywanie). Zgodnie ze zgromadzonym materiałem ustalono również, że istnieje ścisła zależność między zachowaniami agresywnymi dzieci a negatywnymi wychowawczo postawami ich rodziców. Ponadto analiza sytuacji rodzinnej badanych dzieci wykazała, że wśród dziewczynek wychowujących się poza rodzinami pełnymi znajdowały się osoby reprezentujące niski, średni oraz wysoki poziom agresji. Natomiast wśród chłopców wychowujących się poza rodzinami pełnymi odnotowano u każdego badanego wysoki poziom agresji.

Deskryptory TESE: rodzina niepełna, środowisko, rodzina, rodzice, środowisko społeczno-kulturowe, przemoc, dziecko, zachowania, zachowania społeczne, wiek
TESE descriptors: one-parent family, environment, family, parents, socio-cultural environment, violence, child, behaviour, social behaviour, age
Publikacje:
  • Komorowska, A. (2002). Zachowania agresywne dzieci w wieku przedszkolnym a ich środowisko rodzinne. Kultura i Edukacja, 3-4, 195-203.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"