Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi m.in. na następujące pytania: Jakie zachowania agresywne występują u dzieci w wieku przedszkolnym? Jaka jest zależność między postawami rodzicielskimi a poziomem agresji u dzieci? Jaki jest związek pomiędzy strukturą rodziny a agresją dzieci? Czy poziom agresji u dziecka determinowany jest przez płeć? Do zebrania materiału badawczego posłużono się testem TSU (oprac. S. Turlej), kwestionariuszem do badania postaw rodzicielskich M. Ziemskiej oraz wywiadem z rodzicami. Badaniem objęto 60 dzieci w wieku 5-6 lat, które uczęszczały do przedszkola. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że 55% ankietowanych cechował niski poziom przejawianych zachować agresywnych, 28,3% charakteryzowało się średnim poziomem, natomiast wysokim – 16,7%. Jednocześnie odnotowano, że agresja wśród chłopców jest większa (przejawiana przede wszystkim poprzez niszczenie zabawek, popychanie czy uderzenia ręką) niż u dziewczynek (okazywana zwłaszcza przez kłócenie się, skarżenie czy przezywanie). Zgodnie ze zgromadzonym materiałem ustalono również, że istnieje ścisła zależność między zachowaniami agresywnymi dzieci a negatywnymi wychowawczo postawami ich rodziców. Ponadto analiza sytuacji rodzinnej badanych dzieci wykazała, że wśród dziewczynek wychowujących się poza rodzinami pełnymi znajdowały się osoby reprezentujące niski, średni oraz wysoki poziom agresji. Natomiast wśród chłopców wychowujących się poza rodzinami pełnymi odnotowano u każdego badanego wysoki poziom agresji. |