BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zachowania agresywne dziecka autystycznego w rodzinie
Data: [1997]
Badacz: Barbara Winczura
Abstrakt:

Badanie miało na celu odpowiedź na pytanie, czy istnieje związek między agresywnym zachowaniem dziecka autystycznego a zachowaniami agresywnymi rodziców i rodzeństwa. Posłużono się metodą indywidualnych przypadków, wykorzystano następujące techniki: Kwestionariusz Wywiadu z Rodzicami i Zdrowym Rodzeństwem, Kwestionariusz (do badania agresywności) Humory i nastroje A.H. Bussa i A. Durkee, analizę dokumentów osobistych dziecka, obserwację dziecka autystycznego. Badanie przeprowadzono wśród losowo wybranych 10 rodzin z Wrocławia i okolic, należących do Dolnośląskiego Stowarzyszenia na Rzecz Dzieci Autystycznych. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że w dziewięciu z 10 badanych rodzin dzieci autystyczne wykazywały zachowania autoagresywne i agresywne w formie słownej i fizycznej, których nie kierowały na tych członków rodziny, którzy sami przejawiali w stosunku do nich zachowania agresywne. Agresja dzieci autystycznych pojawiała się w sytuacjach, gdy nie były spełnione ich pragnienia lub żądania. Problematyczna z tego powodu była zburzona komunikacja między dzieckiem autystycznym a jego rodzicami i rodzeństwem oraz wynikająca z tego niemożność wyjaśnienia przez dziecko swoich oczekiwań i żądań. Zaobserwowane zachowania agresywne rodziców i rodzeństwa względem dziecka wydawały się nie mieć wyraźnego wpływu na zachowania agresywne dziecka autystycznego. Nie potwierdzono również związku między wysokim poziomem agresywności rodziców i zdrowego rodzeństwa a występowaniem zachowań agresywnych u dzieci autystycznych.

Deskryptory TESE: choroba, przemoc, upośledzenie, relacja nauczyciel – uczeń, rodzina
TESE descriptors: illness, violence, disability, teacher-student relation, family
Publikacje:
  • Winczura, B. (1997). Zachowania agresywne dziecka autystycznego w rodzinie. Acta Universitatis Wratislaviensis. Prace Pedagogiczne, 117, 41-51.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"