BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zachowania agresywne i ich predyktory osobowościowe u młodzieży z rodzin o zróżnicowanej strukturze
Instytucja:
Data: [2009]
Badacz: Katarzyna Walęcka-Matyja
Abstrakt:

W badaniu uczestniczyło 600 osób w wieku od 20 do 23 lat z województwa łódzkiego. Po wykluczeniu z populacji osób z rodzin niepełnych w wyniku śmierci rodzica oraz kwestionariuszy z wybrakowanymi danymi do analizy zakwalifikowano grupę 314 osób, w tym 158 dziewcząt i 156 chłopców. Na podstawie kryterium rodziny pochodzenia wyodrębniono trzy grupy porównawcze: 105 osób z rodzin niepełnych, 104 osoby z rodzin zrekonstruowanych oraz 105 osób z rodzin pełnych. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano takie narzędzia jak ankieta, Skala Ustosunkowań Interpersonalnych Stanika oraz Inwentarz Osobowości NEO-FFI w adaptacji Zawadzkiego i Strelaua, Szczepaniaka i Śliwińskiej. Na podstawie wyników badania nie stwierdzono znaczących statystycznie różnic w zakresie stylu agresywno-sadystycznego wśród dziewcząt ze wszystkich typów rodzin; jedynie dziewczęta z rodzin niepełnych w większym stopniu niż ich rówieśniczki z rodzin pełnych przejawiały skłonność do zachowań agresywnych. Znaczące statystycznie różnice w zakresie stylu agresywno-sadystycznego stwierdzono natomiast wśród badanych chłopców – styl ten w kontaktach interpersonalnych częściej wybierali badani z rodzin niepełnych niż pełnych; nie odnotowano istotnych różnic w tym zakresie między pozostałymi porównywalnymi grupami chłopców.

Deskryptory TESE: przemoc, postawa, rodzina, rodzina niepełna, relacje interpersonalne
TESE descriptors: violence, attitude, family, one-parent family, interpersonal relations
Publikacje:
  • Walęcka-Matyja, K. (2009). Zachowania agresywne i ich predyktory osobowościowe u młodzieży z rodzin o zróżnicowanej strukturze. Polskie Forum Psychologiczne, 2, 195-207.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"