Abstrakt: |
Analiza dotyczyła zjawiska zachowań agresywnych oraz przemocy szkolnej. Dane pozyskano od wizytatorów szkolnych, którzy przeprowadzali zewnętrzną ewaluację. W badaniu wykorzystano ankietę dla uczniów czwartych klas szkół podstawowych, drugich gimnazjalnych oraz dla szkół ponadgimnazjalnych. Wyniki pokazały, że najbardziej nieprzestrzegany jest zapis angażowania rodziców oraz uczniów w procesy modyfikacji systemu oddziaływań wychowawczych (głównie w zasadniczych szkołach zawodowych; poziom 22%). Okazało się, że w miejscach, w których nie prowadzi się analizy i modyfikacji działań wychowawczych, pojawiają się zaburzenia bezpieczeństwa uczniów. Wykazano, że najbardziej różnorodne formy agresji pojawiają się w szkołach podstawowych. Najczęstszą formą przemocy w gimnazjach jest pośrednia agresja werbalna (15,6% gimnazjalistów). Wykazano zależność: agresja pojawia się częściej w dużych, miejskich szkołach. |