Abstrakt: |
Badanie miało na celu diagnozę stanu szkolnej edukacji zdrowotnej, której podstawy programowe wprowadzono po raz pierwszy w 1997 roku (zarządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 15 maja 1997). Diagnozę tę oparto na opiniach dyrektorów szkół, których przebadano za pomocą anonimowej ankiety składającej się z 17 pytań – czterech otwartych i jednego wymagającego od dyrektorów przeprowadzenia sondażu wśród swoich nauczycieli. Próba losowa obejmowała 10% polskich szkół, w tym szkoły podstawowe (bez filialnych), licea ogólnokształcące, technika, zasadnicze szkoły zawodowe. Zwrócono 738 ankiet, czyli 34% ogółu wysłanych. Do badanych szkół uczęszczało 311 tys. uczniów, a nauczało w nich 23 tys. nauczycieli. Wyniki badania ujawniły, że 10% szkół, z których otrzymano ankiety, należało do sieci szkół promujących zdrowie, a 61% podjęło działania w zakresie tworzenia szkoły promującej zdrowie we własnym zakresie. Wskazywało to, że odpowiedzi przysłali dyrektorowie specyficznej grupy szkół nastawionej na promocję zdrowia. Aż dwie trzecie szkół, do których wysłano ankiety, nie udzieliło odpowiedzi, zatem wyników badania nie można było traktować jako reprezentatywnych dla całego kraju. Niemal wszyscy badani dyrektorzy uznali edukację zdrowotną za bardzo ważne zadanie szkoły (97%); 81% oceniło dotychczasową realizację edukacji w tym zakresie za zadowalającą; w połowie szkół powołano koordynatora ds. edukacji zdrowotnej, którym najczęściej był nauczyciel (60%). W jednej trzeciej szkół pielęgniarka szkolna uczestniczyła w realizacji programu edukacji zdrowotnej jedynie częściowo, realizując głównie własny plan w tym zakresie. W 75% szkół zrealizowano w roku szkolnym 1997/1998 różne programy edukacji zdrowotnej obejmujące na ogół higienę osobistą i zapobieganie uzależnieniom; ich wykonawcami byli najczęściej nauczyciele, nie pielęgniarka ani osoby z zewnątrz. 40% dyrektorów i nauczycieli czuło się przygotowanych do realizacji edukacji zdrowotnej, 63% nauczycieli wyrażało gotowość do podniesienia kwalifikacji, 82% włączało treści dotyczące zdrowia do swoich przedmiotów. 78% szkół podjęło działania zmierzające do wdrożenia programu edukacji zdrowotnej, organizując na ogół imprezy o tematyce zdrowotnej (działania akcyjne); 50% szkół opracowało plan szkolnej edukacji zdrowotnej. Wśród czynników, które mogłyby ułatwić wdrożenie programu, wymieniano najczęściej pomoce metodyczne, szkolenie nauczycieli, środki finansowe i współpracę służby zdrowia. |