BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Ocena wytrzymałości uczniów kończących szkołę podstawową
Instytucja:
Data: czerwiec [1999]
Badacz: Maciej Zawistowski
Abstrakt:

Przedmiotem badania była wytrzymałość uczniów klas ósmych Szkoły Podstawowej nr 6 w Ciechanowie (N = 99; chłopcy – 58, dziewczęta - 41). Większość badanych nie brała udziału w pozaszkolnych zajęciach sportowych. Wśród dziewcząt 11 uczestniczyło w zajęciach Szkolnego Klubu Sportowego, w tym cztery systematycznie. Wśród chłopców liczby te wynosiły odpowiednio 21 i 12 osób, jeden uczeń uprawiał lekkoatletykę w Wojewódzkim Klubie Sportowym. W badaniu wykorzystano pomiary antropometryczne (wzrost i waga), próbę Ruffiera do oceny adaptacji układu sercowo-naczyniowego do wysiłku fizycznego oraz test K. Coopera do oceny wytrzymałości długotrwałej (bieg ciągły przez 12 min). Wyniki badania ujawniły, że poziom wytrzymałości uczniów zgodnie z normami podanymi przez J. Drabnika był słaby. 36,4% osób otrzymało ocenę niedostateczną, a 39,4% dostateczną. Jedynie 20 uczniów i uczennic prezentowało dobry poziom cechy motorycznej, przy czym byli to w znacznej większości chłopcy (żadna z dziewcząt nie osiągnęła poziomu bardzo dobrego). Podobne wyniki uzyskano dla testu K. Coopera – uczniowie mieścili się w przedziale wytrzymałości słabej i średniej, przy czym znów większość stanowili chłopcy (żadna z dziewcząt nie osiągnęła poziomu wytrzymałości bardzo dobrej i doskonałej). Przyczyn takich wyników można było upatrywać w zbyt małym wymiarze godzinowym lekcji wychowania fizycznego i zbyt małej ich intensywności, wprowadzaniu zbyt malej ilości indywidualnych form ruchu, niewychowywaniu do aktywności ruchowej poza szkołą, preferowaniu pracy z uczniami sprawnymi (co łączy się ze sportem wyczynowym) oraz małą atrakcyjnością wychowania fizycznego dla wielu dzieci. W badaniu nie stwierdzono bardzo istotnych zależności między budową somatyczną, próbą Ruffiera i wytrzymałością mierzoną testem K. Coopera.

Deskryptory TESE: wychowanie fizyczne, płeć, rozwój fizyczny, rozwój motoryczny, postawa, wymiar czasu nauki, metodyka
TESE descriptors: physical education, gender, physical development, motor development, attitude, taught time, learning theory
Publikacje:
  • Zawistowski, M. (1999). Ocena wytrzymałości uczniów kończących szkołę podstawową. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne, 4. Dod. Biblioteczka Monograficzna, 64-68.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"