BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Ocena zachowań agresywnych a ich kontekst sytuacyjny
Instytucja:
Data: [1997]
Badacz: Artur Doliński
Abstrakt:

Przedmiotem badania były oceny określonych zachowań agresyjnych wśród uczniów szkół średnich i młodocianych przestępców. Sformułowano następujące pytania badawcze: czy istnieją różnice pomiędzy percepcją zachowań agresywnych przez licealistów a analogiczną percepcją wychowanków zakładu poprawczego i młodocianych więźniów; jaka kategoria agresji (werbalnej, fizycznej czy przemieszczonej) jest najbardziej potępiana i najbardziej karalna; czy istnieje zbieżność pomiędzy wyznaczanym stopniem szkodliwości, potępienia oraz kary; czy istnieje różnica pomiędzy stopniem potępienia takich samych aktów agresji w zależności od kontekstu (sport i codzienne życie); czy rodzaj uprawianego lub ulubionego sportu ma wpływ na percepcję agresji w życiu i sporcie. W badaniu posłużono się autorskim kwestionariuszem, w którym przedstawiono 29 sytuacji z życia codziennego i sportu, w których występowały zachowania agresywne. Respondentów proszono o ustosunkowanie się do podanych sytuacji. W badaniu uczestniczyło 93 więźniów i wychowanków zakładu poprawczego oraz 88 uczniów technikum i szkoły zawodowej (grupa kontrolna). Badanie wykazało, że istnieją istotne różnice w stopniu potępienia zachowań agresywnych przez młodzież uczącą się i młodocianych przestępców. Nie stwierdzono natomiast istotnej różnicy w formie wyznaczanych sankcji za różne kategorie agresji przez uczniów i więźniów oraz wychowanków zakładu poprawczego. W opinii uczniów godną największego potępienia była agresja werbalna; w tej grupie respondentów najwyższe sankcje wyznaczano za agresję przemieszczoną. Więźniowie z kolei najbardziej potępiali agresję przeniesioną i tę najsurowiej by karali. Jeśli chodzi o wielkość sankcji i stopień potępienia przez obie grupy różnych kategorii agresji w życiu codziennym, istotne różnice zauważono w: stopniu potępienia agresji fizycznej i werbalnej (wśród uczniów); stopniu potępienia i wielkości sankcji za agresję fizyczną i przemieszczoną (wśród uczniów); wielkości sankcji za agresję werbalną i przemieszczoną (wśród uczniów); stopniu potępienia i wielkości sankcji za agresję fizyczną i przemieszczoną (wśród więźniów); wielkości sankcji za agresję werbalną i przemieszczoną (wśród więźniów). Badanie wykazało, że uprawiany albo ulubiony sport nie stanowi czynnika różnicującego oceny różnych kategorii agresji w życiu codziennym i sporcie. Nieco bardziej rygorystycznie wobec agresji w życiu codziennym były nastawione osoby nieuprawiające (i nielubiące) sportów agresogennych. Wobec zachowań agresywnych w sporcie (oprócz agresji werbalnej) bardziej rygorystycznie były nastawione osoby, które nie preferowały agresywnych dyscyplin sportowych (różnica istotna statystycznie).

Deskryptory TESE: przemoc, przemoc szkolna, przestępczość, konflikt, osobowość, zachowania społeczne
TESE descriptors: violence, bullying, dellinquency, conflict, personality, social behaviour
Publikacje:
  • Doliński, A. (1998). Ocena zachowań agresywnych a ich kontekst sytuacyjny. Psychologia Wychowawcza, 1, 55-63.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"