BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Geografia zróżnicowania wyników egzaminów zewnętrznych
Instytucja:
Data: 2006
Badacz: Konrad Czapiewski, Przemysław Śleszyński
Abstrakt:

Badanie miało na celu charakterystykę zróżnicowania wyników egzaminu gimnazjalnego w 2006 r. na tle położenia geograficznego, charakteru funkcjonalnego i podłoża historyczno-kulturowego oraz analizę badań kwestionariuszowych w ujęciu miasto – wieś. W ramach badania wykorzystano: analizę kartograficzną, ocenę dynamiki zmian wyników egzaminu gimnazjalnego, analizę wyników badań kwestionariuszowych w ujęciu przestrzenno-funkcjonalnym (miasto – wieś), w tym: opinii dyrektorów, nauczycieli, uczniów. Skorzystano także z danych Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (wyniki egzaminu gimnazjalnego w latach 2003 i 2006), danych Pentor Research International (badanie przeprowadzone w 2006 r.), danych GUS-u (m.in. Narodowy Spis Powszechny 2002) oraz z baz kartograficznych Instytutu Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN. Wyniki badania potwierdziły prawidłowości w zróżnicowaniu przestrzennym wyników edukacji. Uwarunkowania regionalne (historyczne, cywilizacyjne i kulturowe) oraz funkcjonalne (oś podziałów miasto – wieś, metropolia – peryferie) wskazały, że najlepsze wyniki osiągają uczniowie pochodzący z tych społeczności, w których duża odpowiedzialność jest bezpośrednio związana z dobrymi warunkami nauczania.
 

Deskryptory TESE: ewaluacja, egzamin, uczeń, czynnik ekonomiczny, miejsce zamieszkania, obszar wiejski, obszar miejski
TESE descriptors: evaluation, examination, pupil, economic factor, place of residence, rural area, urban area
Publikacje:
  • Czapiewski, K. i Śleszyński, P. (2007). Geografia zróżnicowania wyników egzaminów zewnętrznych. Egzamin. Biuletyn Badawczy Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, 11, 52-79.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"