Obserwuj
Tytuł badania: |
Geografia zróżnicowania wyników egzaminów zewnętrznych |
Instytucja: |
|
Data: |
2006 |
Badacz: |
Konrad Czapiewski, Przemysław Śleszyński |
Abstrakt: |
Badanie miało na celu charakterystykę zróżnicowania wyników egzaminu gimnazjalnego w 2006 r. na tle położenia geograficznego, charakteru funkcjonalnego i podłoża historyczno-kulturowego oraz analizę badań kwestionariuszowych w ujęciu miasto – wieś. W ramach badania wykorzystano: analizę kartograficzną, ocenę dynamiki zmian wyników egzaminu gimnazjalnego, analizę wyników badań kwestionariuszowych w ujęciu przestrzenno-funkcjonalnym (miasto – wieś), w tym: opinii dyrektorów, nauczycieli, uczniów. Skorzystano także z danych Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (wyniki egzaminu gimnazjalnego w latach 2003 i 2006), danych Pentor Research International (badanie przeprowadzone w 2006 r.), danych GUS-u (m.in. Narodowy Spis Powszechny 2002) oraz z baz kartograficznych Instytutu Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN. Wyniki badania potwierdziły prawidłowości w zróżnicowaniu przestrzennym wyników edukacji. Uwarunkowania regionalne (historyczne, cywilizacyjne i kulturowe) oraz funkcjonalne (oś podziałów miasto – wieś, metropolia – peryferie) wskazały, że najlepsze wyniki osiągają uczniowie pochodzący z tych społeczności, w których duża odpowiedzialność jest bezpośrednio związana z dobrymi warunkami nauczania.
|
Deskryptory TESE: |
ewaluacja, egzamin, uczeń, czynnik ekonomiczny, miejsce zamieszkania, obszar wiejski, obszar miejski |
TESE descriptors: |
evaluation, examination, pupil, economic factor, place of residence, rural area, urban area |
Publikacje: |
- Czapiewski, K. i Śleszyński, P. (2007). Geografia zróżnicowania wyników egzaminów zewnętrznych. Egzamin. Biuletyn Badawczy Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, 11, 52-79.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.