Abstrakt: |
Celem badania była m.in. ocena przez studentów sposobów i poziomu realizacji przedmiotu geografia gospodarcza na studiach na Akademii Ekonomicznej w Krakowie, a także poznanie poglądów studentów na temat przydatności wiadomości geograficznych w pracy ekonomisty oraz trudności, z którymi stykają się studenci podczas studiowania geografii ekonomicznej. W badaniu wzięło udział 36 studentów handlu zagranicznego, 80 – marketingu, 46 – organizacji i zarządzania, 32 – finansów i bankowości. Do zebrania materiału posłużono się kwestionariuszem anonimowej ankiety. W opinii 51% wszystkich studentów geografia ekonomiczna to przedmiot interesujący, według 43% – raczej interesujący. Kierunek studiów miał wpływ na opinie na temat przedmiotu. Według 60% studentów finansów i bankowości wykłady z geografii były ciekawe, takiej samej odpowiedzi udzieliło tylko 3% studentów marketingu. 72% studentów organizacji i zarządzania odpowiedziało, że zajęcia ćwiczeniowe z tego przedmiotu były ciekawe i raczej ciekawe; tak samo wypowiedziało się jedynie 11,5% studentów marketingu. W opinii aż 87% studentów skrypt Podstawy geografii ekonomicznej, opracowany przez pracowników Zakładu Geografii Ekonomicznej, bardzo przydał się w nauce do egzaminu. 48% badanych twierdziło, że zakres i układ tematów omawianych na wykładzie z geografii gospodarczej jest właściwy, w opinii 13% – że nie jest właściwy; aż 39% ankietowanych nie miało zdania na ten temat. 21% studentów handlu zagranicznego chciałoby kontynuacji przedmiotu. Średnio 91% wszystkich studentów najwięcej trudności w studiowaniu geografii gospodarczej sprawiały dane statystyczne, dla 8% problemem była lokalizacja zjawisk na mapie. 35% badanych włożyło duży wysiłek w opanowanie materiału z tego przedmiotu, w tym 49% studentów handlu zagranicznego i 25% studentów finansów i bankowości. W opinii 87% ankietowanych wiadomości z zakresu geografii ekonomicznej są ważnym wskaźnikiem wykształcenia ogólnego. 72% badanych potrafiło podać prawidłową definicję pojęcia przyrost naturalny. Wśród tej grupy najwięcej było studentów handlu zagranicznego (78%) oraz finansów i bankowości (69%), najmniej zaś – studentów marketingu (64%). Średnio połowa ankietowanych wiedziała, czym jest teoria Malthusa. 41% studentów udzieliło bezbłędnych odpowiedzi na pytanie dotyczące stopnia opanowania danych statystycznych. W grupie tej najwięcej było studentów finansów i bankowości (53%) oraz organizacji i zarządzania (30%). Około 40% wszystkich ankietowanych udzieliło prawidłowych odpowiedzi na pytanie o wartości statystyczne. 36% badanych potrafiło bezbłędnie odpowiedzieć na pytanie o mapę polityczną świata. Ta część ankiety wykazała, że studenci w stopniu zadowalającym przyswoili i zrozumieli treści z geografii gospodarczej. |