BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Studenci pierwszego roku studiów warszawskiej Akademii Wychowania Fizycznego w roku akademickim 1994/95 oraz ich rodzice
Projekt badawczy:
  • Studenci pierwszego roku uczelni warszawskich i ich rodziny
Instytucja:
Data: 5 grudnia 1994 – styczeń 1995
Badacz: Zygmunt Jaworski, Witold Rakowski
Abstrakt:

Badanie zrealizowano w ramach szerszego projektu poświęconego studentom pierwszego roku warszawskich uczelni i ich rodzinom. Badanie miało charakter kwestionariuszowy i objęło 321 studentów AWF studiujących w Warszawie (73%) oraz 215 studentów Instytutu Wychowania Fizycznego i Sportu w Białej Podlaskiej (83%). Wypełnione ankiety zwróciło 204 rodziców (64%) z Warszawy i 25 z Białej Podlaskiej (12%). Wyniki badania ujawniły, że do najczęściej wymienianych motywów podjęcia studiów należało przekonanie, że ukończenie studiów zwiększa szansę poprawy warunków życia, co okazało się istotniejsze dla studentów z Białej Podlaskiej (kobiety – 54%, mężczyźni – 41%) niż dla studentów warszawskich (k – 41%, m – 38%). Na drugim miejscu znalazła się przyjemność związana ze studiowaniem, co z kolei podkreślali bardziej studenci z Warszawy (k – 24%, m – 28%) niż z Białej Podlaskiej (22%, 18%). Trzecią lokatę otrzymała odpowiedź studia podnoszą mój prestiż – w Białej Podlaskiej płeć nie różnicowała w tym względzie respondentów (15%), a w Warszawie częściej udzielały tej odpowiedzi kobiety (22%) niż mężczyźni (12%). O wyborze uczelni decydowały w przypadku badanych dwa motywy – przekonanie, że uczelnia cieszy się wysokim prestiżem (k – 38%, m – 29%) oraz fakt studiowania tam koleżanek/kolegów osób badanych (k – 31%, m – 29%). Wśród respondentów z Warszawy przeważały osoby zamieszkałe w dużych miastach (powyżej 100 tys. mieszkańców), w tym głównie w Warszawie. Wśród studentów z Białej Podlaskiej duże miasta były stałym miejscem zamieszkania jedynie 14% kobiet i 9% mężczyzn. Sytuacja materialna oceniana była przez większość studentów jako średnia. Szczególne różnice pojawiły się w przypadku oceny kobiet – osoby z Białej Podlaskiej o wiele częściej uznawały swoją sytuację za złą i bardzo złą (35%) oraz rzadziej oceniały ją jako dobrą i bardzo dobrą (13%) niż osoby z Warszawy (odpowiednio 19% i 23%). Najliczniejszą grupę wśród rodziców badanych stanowiły osoby z wykształceniem średnim, a co trzeci ojciec i co czwarta matka studentów mieli wykształcenie wyższe (struktura wykształcenia rodziców pokrywała się ze strukturą w pozostałych badanych uczelniach). Większość rodziców zajmowała mieszkania spółdzielcze (59%), głównie spółdzielcze własnościowe. Co czwarta rodzina posiadała własny dom – pod tym względem sytuacja mieszkaniowa wśród badanych z pozostałych uczelni była nieco korzystniejsza. Metraż mieszkań oraz wyposażenie domów okazały się wśród rodzin studentów AWF raczej korzystne. 65% rodziców badanych określiło swoją sytuację materialną jako średnią (częściej,niż w innych uczelniach), a 16% jako dobrą lub bardzo dobrą (rzadziej niż w innych uczelniach). 55% zadeklarowało posiadanie oszczędności, 14% nigdy ich nie miało. Samochód obecny był w 77% gospodarstw. Większość stanowiły rodziny, w których oboje rodzice pracowali zawodowo (63%).

Deskryptory TESE: student, uniwersytet, szkoła wyższa, rodzina, motywacja, transfer środków finansowych
TESE descriptors: student, universty, higher education, family, motivation, transfer of funds
Publikacje:
  • Jaworski, Z. (1999). Studenci I roku studiów warszawskiej Akademii Wychowania Fizycznego w roku akademickim 1994/95 oraz ich rodzice. Kultura Fizyczna, 9/10, 1-4.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"