BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Inteligencja ucznia a wynik egzaminu
Instytucja:
Data: 2006
Badacz: Małgorzata Siarkiewicz, Grażyna Wieczorkowska
Abstrakt:

Celem badania było wyjaśnienie zróżnicowania osiągnięć edukacyjnych absolwentów gimnazjum poprzez: cechy ucznia (poziom inteligencji, płeć, temperament, styl działania), potencjał (intelektualny i finansowy) rodziny, typ dziedziny (przedmioty ścisłe a humanistyczne), sposób oceny (stopnie szkolne a egzaminy zewnętrzne). Przedmiotem analizy był związek między wyższym potencjałem intelektualnym ucznia a lepszymi osiągnięciami edukacyjnymi. Badanie przeprowadzono na próbie 1366 uczniów, którą scharakteryzowano według następujących zmiennych: województwo, szkoła, wiek, płeć, wykształcenie rodziców, dochody gospodarstwa domowego. Wyniki opracowano w skali stenowej i centylowej. Badacze wzięli pod uwagę następujące czynniki: poziom inteligencji uczniów, różnice temperamentalne między nimi, styl działania, sytuację rodzinną (finanse, wykształcenie rodziców), oceny końcowe z języka polskiego i matematyki, zróżnicowanie wyników w teście inteligencji (TMR), zróżnicowanie wyników egzaminów zewnętrznych, płeć ucznia. Wyniki badania, chociaż wymagają dalszej, pogłębionej analizy, potwierdziły hipotezę badawczą o silnym wpływie poziomu inteligencji ucznia na jego wyniki egzaminów. 

 

Deskryptory TESE: ewaluacja, egzamin, uczeń, czynnik ekonomiczny, relacja rodzice – dziecko, inteligencja, placówka edukacyjna
TESE descriptors: evaluation, examination, pupil, economic factor, parent-child relation, intelligence, educational institution
Publikacje:
  • Wieczorkowska, G. i Siarkiewicz, M. (2007). Inteligencja ucznia a wynik egzaminu. Egzamin. Biuletyn Badawczy Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, 13, 26-46.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"