BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Doświadczanie oceniania przez dzieci w młodszym wieku szkolnym
Data: 1992 – 1995
Badacz: Elżbieta Misiorna, Elżbieta Misiorna
Abstrakt:

Celem badania było poznanie opinii i doświadczeń dzieci w wieku od 7 do 10 lat związanych z ocenianiem szkolnym. W badaniu wzięło udział 600 uczniów klas I-III, dobranych losowo, ze szkół w Poznaniu i województwie poznańskim. Do pomiaru posłużono się różnymi technikami i metodami badawczymi, m.in.: listą zdań niedokończonych, rozsypanką zdaniową, kwestionariuszem rozmowy z dzieckiem, technikami projekcyjnymi. Badanie pokazało, że doświadczenia szkolne dzieci z klas początkowych są w dużym stopniu zdominowane przez oceny, którym dużą wagę przypisują nie tylko nauczyciele, lecz także rodzice. Doświadczenia uczniów związane z ocenianiem szkolnym są zarówno pozytywne, jak i negatywne. Większości uczniów dobra ocena przynosi samozadowolenie, jednak około 35% badanych zadeklarowało, że cieszą się z dobrego stopnia, bo to sprawia radość ich rodzicom. Rodzice przywiązują największą wagę do rezultatów z języka polskiego i matematyki. 21% uczniów oczekuje – w zamian za zdobycie dobrego stopnia – aprobaty ze strony nauczyciela, który obdarza dobrych uczniów przywilejami klasowymi. 20% badanych uznaje oceny za źródło informacji o końcowych efektach nauki. Zatem oceny szkolne pozwalają uczniom na samopoznanie: jaki jestem, na co zasługuję, co mi się udaje, na co mnie stać, do czego doszedłem, nad czym muszę jeszcze popracować. Z kolei otrzymanie oceny negatywnej powoduje u wielu uczniów doświadczanie lęków. Blisko 25% badanych było z siebie niezadowolonych, jeśli otrzymali zły stopień z przedmiotu. Dzieci takie czuły się gorsze od kolegów i wątpiły w swoje zdolności. 25% uczniów boi się reakcji rodziców, jeśli otrzymują złą ocenę. W opinii 14% badanych uczniów ich złe stopnie wywołują u rodziców niezadowolenie, smutek oraz niepokój.

Deskryptory TESE: ocenianie, szkolnictwo podstawowe, szkoła podstawowa, postawa wobec szkoły, postępy w nauce, niedostateczne osiągnięcia w nauce, uczestnictwo rodziców
TESE descriptors: marking, primary education, primary school, attitude towards school, study progress, re-assessment, parent participation
Publikacje:
  • Misiorna, E. (1996). Doświadczanie oceniania przez dzieci w młodszym wieku szkolnym. Wychowanie na co Dzień, 4/5, 25-27.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"