BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Doświadczanie mobbingu i wrogich zachowań w miejscu pracy a występowanie objawów wypalenia zawodowego u nauczycieli
Projekt badawczy:
  • Pozytywne i negatywne elementy psychospołecznego środowiska pracy w szkole a przemoc w relacji nauczyciel – uczeń
pokaż badania
Instytucja:
Data: [2013]
Badacz: Marcin Drabek, Agnieszka Mościcka-Teske, Jacek Pyżalski
Abstrakt:

W badaniu uczestniczyło 1214 nauczycieli z całej Polski. Dobór próby miał charakter losowy. Odsetek kobiet wyniósł 85,24%. W szkołach podstawowych było zatrudnionych 54,3% badanych, w gimnazjach 21,2%, w liceach 10%, w technikach 8,5%, w liceach profilowanych 4%, w szkołach zawodowych 2%. 45,7% ankietowanych pracowało w wiejskich szkołach. 4,5% próby stanowili stażyści, 18,6% nauczyciele kontraktowi, 27,7% mianowani, 49,2% dyplomowani. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano kwestionariusz Mobbing, dręczenie, molestowanie. Do pomiaru wypalenia zawodowego wśród respondentów posłużono się kwestionariuszem MBI. 7% nauczycieli stanowiły osoby mobbowane, 55,93% – osoby doświadczające wrogich zachowań, niespełniających kryterium mobbingu, a 37,07% – osoby niedoświadczające ani mobbingu, ani wrogich zachowań. 63% nauczycieli doświadczało niewłaściwego traktowania w pracy. 20% respondentów przyznało, że ich współpracownicy podważali ich zdanie w kwestiach, na których się znają. Co piąty nauczyciel wyznał, że padł ofiarą uwag i dowcipów ze strony kolegów albo koleżanek z pracy. 18% badanych twierdziło, że przełożony wyznaczył im zadanie w taki sposób, który uniemożliwiał jego realizację. Na podstawie wyników badania stwierdzono związek między doświadczaniem mobbingu a występowaniem objawów wypalenia zawodowego. Okazało się, że wypalenie zawodowe częściej dotyczyło nauczycieli, którzy byli niewłaściwie traktowani w miejscu pracy. Wniosek uzyskany na podstawie pomiaru pozwala stwierdzić zasadność działań prewencyjnych, mających na celu poprawę relacji interpersonalnych w placówkach oświatowych.

Autorskie słowa kluczowe: nauczyciele, edukacja, wypalenie zawodowe, mobbing, wrogie zachowania
Author's Keywords: teachers, education, burnout, workplace bullying, hostile behavior
Deskryptory TESE: zawód nauczyciela, relacje interpersonalne, konflikt, wsparcie dla nauczycieli, rozwiązywanie problemów
TESE descriptors: teaching profession, interpersonal relations, conflict, support for teachers, problem solving
Publikacje:
  • Mościcka-Teske, A., Drabek, M. i Pyżalski, J. (2014). Doświadczanie mobbingu i wrogich zachowań w miejscu pracy a występowanie objawów wypalenia zawodowego u nauczycieli. Medycyna Pracy, 4, 535-542.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"