BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Doświadczanie agresji i przemocy w szkole
Instytucja:
Data: 2002
Badacz: Grażyna Poraj
Abstrakt:

Przedmiotem badań było zjawisko agresji i przemocy wśród dzieci ze szkół podstawowych w województwie łódzkim (klasy szóste). Głównym celem było zdiagnozowanie rzeczywistości pod tym kątem. Pytania badawcze dotyczyły informacji, gdzie doszło do kontaktu z agresją i przemocą, jakie są najczęstsze formy przejawiania agresji w szkole, jakie są osobiste doświadczenia badanych w związku z podjętym aspektem oraz jakie są oczekiwania wobec form i źródeł pomocy w sytuacjach potencjalnie niebezpiecznych. W badaniach wykorzystano anonimową ankietę. Skierowano ją do uczniów wybranych do badań w Regionalnym Centrum Polityki Społecznej Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi. Łącznie przebadano 445 osób (221 dziewcząt, 234 chłopców). Z przeprowadzonych badań wynika, że najczęstszym miejscem kontaktu dzieci z agresją jest szkoła (73%). 58% respondentów wskazało ulicę, a 5% rodzinę. Do najczęstszych przejawów agresji, które można spotkać w szkole, uczniowie zaliczali: wyzywanie, przezywanie (od 84-90%, w zależności od środowiska uczniów), bicie, kopanie (62% dziewcząt, 67% chłopców) oraz wyśmiewanie, ośmieszanie (63% dziewcząt, 58% chłopców). 4% uczniów wskazało, że doświadczyli oni przemocy od nauczyciela (41% ogółu respondentów doświadczyło przemocy w środowisku szkolnym). Na pytanie o oczekiwane formy pomocy dziewczęta (60%) wskazały na pomoc od każdego nauczyciela ze szkoły, chłopcy natomiast (57%) na samoobronę. Badania potwierdziły, że najczęściej z agresją i przemocą stykają się uczniowie ze środowisk wielkomiejskich.

Deskryptory TESE: dziecko, szkoła podstawowa, zachowania społeczne, przemoc, przemoc szkolna, złe sprawowanie, krzywdzenie dzieci
TESE descriptors: child, primary school, social behaviour, violence, bullying, misconduct, child abuse
Publikacje:
  • Poraj, G. (2004). Doświadczanie agresji i przemocy w szkole. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica, 8, 19-31.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"