BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dostrzeganie regularności geometrycznych przez 4–7-latków a późniejsze osiągnięcia dzieci w klasie 1
Instytucja:
Data: 2003 – 2005
Badacz: Ewa Swoboda
Abstrakt:

Celem badania było udzielenie odpowiedzi na następujące pytania: Jaki jest kierunek rozwoju (budowania i modyfikowania) skryptów związanych z regularnym zapełnianiem płaszczyzny w grupach dzieci 4-, 5-, 6- i 7-letnich? Jaka jest zależność pomiędzy sposobami zapełnienia kartki przez dziecko 6-letnie, a jego późniejszym funkcjonowaniem w klasie I? Sformułowano również hipotezę badawczą: Sześciolatki, które organizowały płaszczyznę, stosując regularności globalne, znacząco lepiej radzą sobie w edukacji szkolnej od tych, które organizując przestrzeń, takich regularności nie stosowały. Podstawową metodą diagnostyczną zastosowaną w badaniu było zadanie Kafelki polegające na stworzeniu wyklejanki z dostarczonych kafelków. Zadanie to skierowano do dzieci w wieku 4-7 lat (N = 1335) pracujących w grupie rówieśniczej. Badanie przeprowadzono w południowo-wschodniej Polsce (głównie w województwie podkarpackim). Każdą pracę dziecka przeanalizowano, a wyniki tych analiz zakodowano za pomocą specjalnego narzędzia. Wyróżniono 23 „fenomeny” występujące w pracach dzieci, które dotyczyły wykorzystania kartki jako reprezentanta płaszczyzny dwuwymiarowej (sześć kategorii), sposobu wykorzystania linii kafelków (pięć kategorii), budowania regularności zapowiadających relacje geometryczne (12 kategorii). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że umiejętność dostrzegania i stosowania regularności występowała w znaczącym stopniu. Porównanie poszczególnych grup wiekowych ujawniło konsekwentny rozwój w kierunku stosowania coraz bardziej uporządkowanych (regularnych) form zapełniania płaszczyzny przy jednoczesnym wyzwalaniu myślenia twórczego. Postawa taka zaczynała dominować w grupie sześciolatków. Potwierdzono hipotezę o zależności między stosowaniem regularności geometrycznych a sposobem radzenia sobie z obowiązkami szkolnymi. Wyniki szkolne dzieci stosujących regularności okazały się znacząco lepsze ze wszystkich badanych przedmiotów oprócz wychowania fizycznego, ze szczególnym uwzględnieniem sztuki (poza tym również języka polskiego, matematyki i środowiska).

Author's Keywords: education, early geometry, mathematical, development, geometrical patterns
Deskryptory TESE: matematyka, rozwój dziecka, rozwój poznawczy, zajęcia twórcze, trudności w nauce, uzdolniony, wiek wstępowania do szkoły, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej
TESE descriptors: mathematics, child development, cognitive development, creative activities, learning difficulty, gifted, school starting age, transition from pre-primary to primary education
Publikacje:
  • Swoboda, E. (2008). Dostrzeganie regularności geometrycznych przez 4–7-latków a późniejsze osiągnięcia dzieci w klasie 1. Kwartalnik Pedagogiczny, 2(208), 119-142.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"