BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dostrzeganie i rozumienie metafor jako przejaw poznawczej sprawności komunikacyjnej
Instytucja:
Data: [1996]
Badacz: Marta Białecka-Pikul, Agnieszka Żarska
Abstrakt:

Celem badania było poznanie dziecięcych teorii umysłu o charakterze pośredniej reprezentacji poprzez badanie zdolności do odkrywania i rozumienia metafor w zaproponowanym materiale percepcyjnym; znalezienie odpowiedzi na pytanie, jakie są relacje między poziomem dostrzegania i rozumienia metafor a poznawczą sprawnością komunikacyjną. Badaniem objęto 40 dzieci z dwóch krakowskich przedszkoli, 20 w przedziale wieku 3;6-4;6, 20 w przedziale 5;6-6;6. Poznawczą sprawność komunikacyjną badano testem TPSK M. Blank, S. Rose, L. Berlin (1978), zaadaptowanym przez Białecką-Pikul (1994), umiejętności w zakresie odkrywania i rozumienia metafor – eksperymentem zaprojektowanym przez M. Kielar-Turską, M. Białecką-Pikul, A. Żarską (obrazki przedstawiające metafory konwencjonalne i oryginalne; po trzy metafory w siedmiu kanałach sensorycznych: wzrokowym – dotyczące koloru, wielkości, kształtu, słuchowym, dotykowym, kinestetycznym, węchowym). Obie grupy dzieci wykazały dużą zdolność dostrzegania i rozumienia metafor; czterolatki odczytały ich 33, sześciolatki 65; więcej niż połowę metafor odczytało 33% czterolatków i 90% sześciolatków. Zdolności dotyczące metafor były zależne od rodzaju wrażeń zmysłowych, których dotyczyła metafora (najłatwiejsze były metafory wzrokowe, najtrudniejsze węchowe) oraz od typu metafory (metafory oryginalne były trudniejsze niż konwencjonalne). Potwierdzono tezę, że sześciolatek rozumie metaforę dzięki abstrakcyjnej, choć naiwnej teorii umysłu, umożliwiającej wyjaśnianie i przewidywanie cudzych zachowań, zapewniającej wyższy poziom sprawności komunikacyjnej.

Deskryptory TESE: rozwój poznawczy, edukacja przedszkolna, dziecko, umiejętności komunikowania się, język
TESE descriptors: cognitive development, pre-primary education, child, communicative competences, language
Publikacje:
  • Białecka-Pikul, M. i Żarska, A. (1996). Dostrzeganie i rozumienie metafor jako przejaw poznawczej sprawności komunikacyjnej. Kwartalnik Polskiej Psychologii Rozwojowej, 2/3, 57-71.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"