BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Doświadczanie siebie jako osoby głuchej - badania nad młodzieżą głuchą i jej słyszącymi matkami z perspektywy interpersonalnej
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Joanna Kobosko
Abstrakt:

Badanie zostało zrealizowane w ramach Projektu Badawczego MNiSzW Nr 2PO5E 109 28, uzyskanego przez IFPS, i miało na celu poznanie sposobu doświadczania siebie przez młodzież głuchą słyszących rodziców, która posiadała wysokie kompetencje w języku fonicznym i/lub migowym. W badaniu przyjęto podejście interpersonalne (Stern, 1985, 1995; Zalewska, 1998) i uwzględniono reprezentację siebie młodzieży w aspekcie treściowym i afektywnym oraz regulację afektywną w relacji z matką. Badaniem objęto 41 osób prelingwalnie głuchych oraz ich matki, a także grupę porównawczą składającą się z młodzieży słyszącej i ich matek. Zastosowano wywiady psychologiczne Jak to jest być osobą głuchą?, Jak to jest być osobą z jakimś brakiem?Macierzyństwo, a także skalę aleksytymii TAS-20, metodę analizy narracji i analizy korespondencji. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że dzieci niesłyszące o wysokich kompetencjach językowych doświadczały trudności w werbalizacji emocji związanych z doświadczaniem siebie jako osoby głuchej. Młodzieży niesłyszącej towarzyszyło najczęściej poczucie niepełnosprawności związane z trudnościami w komunikowaniu się z osobami słyszącymi. Afektywne własności reprezentacji dziecka (a tym samym relacji matka – dziecko) współwystępowały u matek dzieci głuchych z byciem osobą głuchą w aspekcie treściowym i afektywnym. Oznaczało to obecność wtórnej aleksytemii u matek dzieci głuchych, związanej z przeżywaniem głuchoty dziecka i siebie jako matki. Wskazano na potrzebę zwiększenia dostępności pomocy psychologicznej dla rodzin głuchej młodzieży biegle porozumiewającej się w języku fonicznym i/lub migowym.

Autorskie słowa kluczowe: młodzież głucha, zdrowie psychiczne młodzieży głuchej, relacja matka – dziecko a doświadczanie siebie jako osoby głuchej, reprezentacja siebie młodzieży głuchej
Author's Keywords: deaf adolescents, mental health of deaf adolescents, mother - child relationship and experiencing oneself as being deaf, deaf adolescents' self-representation
Deskryptory TESE: upośledzenie słuchu, młodzież, relacja rodzice – dziecko, rodzice, samoocena, psychologia
TESE descriptors: hearing impairment, youth, parent-child relation, parents, self-evaluation, psychology
Publikacje:
  • Kobosko, J. (2010). Doświadczanie siebie jako osoby głuchej – badania nad młodzieżą głuchą i jej słyszącymi matkami z perspektywy interpersonalnej. Człowiek, Niepełnosprawność, Społeczeństwo, 1(11), 101-122.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"