Tytuł badania: |
Doświadczanie trudności w sytuacji wychowawczej a reprezentacja dziecka w umyśle rodzica – model zjawiska |
Instytucja: |
|
Data: |
[2011] |
Badacz: |
Agnieszka Szymańska |
Abstrakt: |
Weryfikacji poddano dwie hipotezy badawcze: H1: Wzrost rozbieżności między celem wychowawczym a aktualnym stanem dziecka powoduje wzrost doświadczanej trudności wychowawczej. H2: Doświadczana trudność wychowawcza (stres) determinuje wzrost negatywnej reprezentacji dziecka. W badaniu uczestniczyło 117 rodziców dzieci w wieku od trzech do 10 lat. Średnia wieku rodziców wyniosła 33 lata. Pytania zadane rodzicom w ramach badania dotyczyły 74 dziewczynek i 43 chłopców. W badaniu posłużono się kwestionariuszami w wersji elektronicznej. Na podstawie wyników badania potwierdzono pierwszą hipotezę. W istocie rozbieżność w sposób istotny statystycznie była związana z doświadczaną przez rodziców trudnością wychowawczą na poziomie umiarkowanym. Rozbieżność okazała się tłumaczyć 49% wariancji doświadczanej trudności wychowawczej. Potwierdzono także słuszność hipotezy drugiej – występuje dodatni i wysoki związek między konstruktem doświadczanej trudności wychowawczej a negatywną reprezentacją dziecka. 39% wariancji negatywnej reprezentacji dziecka było tłumaczone przez doświadczaną trudność wychowawczą. Analizy badawcze potwierdziły dobre dostosowanie modelu empirycznego do danych. Wyniki badania pozwoliły autorce na postawienie tezy, według której w umyśle rodzica istnieją dodatnie związki między rozbieżnością i doświadczaną trudnością oraz doświadczaną trudnością wychowawczą i negatywną reprezentacją dziecka. Wniosek praktyczny płynący z badania zakładał wpływ rozbieżności celu wychowawczego od aktualnego stanu dziecka na powstawanie trudności wychowawczych. |
Autorskie słowa kluczowe: |
rozbieżność, doświadczana trudność, stres psychiczny, reprezentacja, modelowanie równań strukturalnych |
Author's Keywords: |
discrepancy, experienced difficulty, psychological stress, representation, Structural Equation Modeling |
Deskryptory TESE: |
wychowanie dziecka, relacja rodzice – dziecko, rodzice, socjalizacja, konflikt |
TESE descriptors: |
child rearing, parent-child relation, parents, socialisation, conflict |
Publikacje: |
- Szymańska, A. (2012). Doświadczanie trudności w sytuacji wychowawczej a reprezentacja dziecka w umyśle rodzica – model zjawiska. Psychologia Rozwojowa, 4, 79-91.
|