BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Doświadczanie trudności w sytuacji wychowawczej a reprezentacja dziecka w umyśle rodzica – model zjawiska
Instytucja:
Data: [2011]
Badacz: Agnieszka Szymańska
Abstrakt:

Weryfikacji poddano dwie hipotezy badawcze: H1: Wzrost rozbieżności między celem wychowawczym a aktualnym stanem dziecka powoduje wzrost doświadczanej trudności wychowawczej. H2: Doświadczana trudność wychowawcza (stres) determinuje wzrost negatywnej reprezentacji dziecka. W badaniu uczestniczyło 117 rodziców dzieci w wieku od trzech do 10 lat. Średnia wieku rodziców wyniosła 33 lata. Pytania zadane rodzicom w ramach badania dotyczyły 74 dziewczynek i 43 chłopców. W badaniu posłużono się kwestionariuszami w wersji elektronicznej. Na podstawie wyników badania potwierdzono pierwszą hipotezę. W istocie rozbieżność w sposób istotny statystycznie była związana z doświadczaną przez rodziców trudnością wychowawczą na poziomie umiarkowanym. Rozbieżność okazała się tłumaczyć 49% wariancji doświadczanej trudności wychowawczej. Potwierdzono także słuszność hipotezy drugiej – występuje dodatni i wysoki związek między konstruktem doświadczanej trudności wychowawczej a negatywną reprezentacją dziecka. 39% wariancji negatywnej reprezentacji dziecka było tłumaczone przez doświadczaną trudność wychowawczą. Analizy badawcze potwierdziły dobre dostosowanie modelu empirycznego do danych. Wyniki badania pozwoliły autorce na postawienie tezy, według której w umyśle rodzica istnieją dodatnie związki między rozbieżnością i doświadczaną trudnością oraz doświadczaną trudnością wychowawczą i negatywną reprezentacją dziecka. Wniosek praktyczny płynący z badania zakładał wpływ rozbieżności celu wychowawczego od aktualnego stanu dziecka na powstawanie trudności wychowawczych.

Autorskie słowa kluczowe: rozbieżność, doświadczana trudność, stres psychiczny, reprezentacja, modelowanie równań strukturalnych
Author's Keywords: discrepancy, experienced difficulty, psychological stress, representation, Structural Equation Modeling
Deskryptory TESE: wychowanie dziecka, relacja rodzice – dziecko, rodzice, socjalizacja, konflikt
TESE descriptors: child rearing, parent-child relation, parents, socialisation, conflict
Publikacje:
  • Szymańska, A. (2012). Doświadczanie trudności w sytuacji wychowawczej a reprezentacja dziecka w umyśle rodzica – model zjawiska. Psychologia Rozwojowa, 4, 79-91.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"