Abstrakt: |
Przedmiotem badania były opinie nauczycieli na temat szkół niepublicznych. Badaniem objęto 40 nauczycieli, 30 pracujących na wsi i 10 w mieście. W ankiecie znalazło się pięć pytań: czy opowiada się Pan(i) za ideą szkolnictwa alternatywnego w Polsce; jak ocenia się szkoły niepubliczne w środowisku Pani(a) pracy i zamieszkania; czy chciał(a)by Pan(i) pracować w szkole niepublicznej; jaką szkołę poleciłby(-aby) Pan(i) swojemu dziecku (państwową czy niepubliczną); jakie są zdaniem Pana(i) szanse rozwoju szkolnictwa niepublicznego w Polsce? 80% ankietowanych opowiedziało się jednoznacznie za istnieniem szkół niepublicznych. Część badanych zwracała uwagę na potrzebę konkurencji dla wadliwego tradycyjnego systemu szkolnictwa w Polsce. Nauczyciele podkreślali możliwość realizowania własnych koncepcji nauczania, jaką dają szkoły alternatywne. Respondenci sprzeciwiający się szkołom niepublicznym uważali, że Polaków nie stać na opłacanie czesnego za naukę w prywatnej placówce oświatowej. 20% chciałoby – mimo tak dużego poparcia dla szkół alternatywnych – pracować w prywatnej placówce. Niechęć ta była spowodowana w pewnej mierze niepewnością co do stabilizacji zatrudnienia. Blisko 80% respondentów wybrałoby dla swojego dziecka szkołę państwową – przede wszystkim ze względu na znajomość tradycyjnego systemu nauczania i lęk przed dużymi kosztami za czesne. 20% wysłałoby swoje dzieci do szkoły prywatnej, bo placówki takie stwarzają większe szanse na rozwijanie zainteresowań i uzdolnień uczniów, a także mają bogatszą ofertę kształcenia. Tylko połowa nauczycieli widzi szansę rozwoju szkolnictwa alternatywnego w Polsce. Drugim celem badania było poznanie opinii uczniów na temat szkół niepublicznych. W badaniu wzięło udział 30 uczniów Prywatnego Policealnego Studium w Łomży. W ankiecie pytano o powody wyboru nauki w szkole niepublicznej. Respondenci mogli wybrać jedną albo kilka z 10 sugestii albo odpowiedzieć opisowo. 20 ankietowanych pochodziło z miasta, 10 ze wsi. 56,6% badanych wybrało prywatne studium, bo w miejscu ich stałego zamieszkania nie było dobrej szkoły. Dla 16,6% respondentów ważna była łatwość, z jaką można dostać się do studium. 13,3% wybrało prywatną szkołę ze względu na wyrozumiałość nauczycieli. Dla 23,3% uczniów argumentem drugorzędnym była możliwość rozwoju zainteresowań w prywatnej szkole. 13,3% badanych wybrało to studium ze względu na atrakcyjne zajęcia dodatkowe. |