BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Szkolny dzwonek – atrybut uczniowskiej codzienności
Instytucja:
Data: [2011]
Badacz: Wiesława Martyniuk
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu opisu fragmentu codzienności szkolnej oraz analizy znaczeń przypisywanych przez uczniów dźwiękowi dzwonka. Próbę badawczą stanowiło 48 dzieci uczęszczających do klas czwartych i szóstych w jednej ze szkół podstawowych w Zielonej Górze. Uczniów poproszono o pisemne wypowiedzi inspirowane następującymi pytaniami: Z czym kojarzy Ci się dźwięk dzwonka? Co oznacza dla Ciebie jego dźwięk, kiedy sygnalizuje rozpoczęcie kolejnej lekcji, a co, gdy oznajmia przerwę? W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że dzieci są silnie przekonane o „granicznej” roli pełnionej przez dzwonek. Jego znaczeniem najczęściej pojawiającym się w pracach uczniów był „koniec”. Ponadto wykazano, że najwięcej wypowiedzi uczniowie poświęcili konotacjom dotyczącym oznajmiania przerwy. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem zaobserwowano, że nastrój badanych wywołany usłyszeniem dzwonka jest uzależniony od lekcji, po której następuje. Wśród czynności wymienianych przez respondentów, które można wykonać podczas przerwy, istotną rolę okazały się odgrywać relacje z rówieśnikami. Tylko jedna osoba spośród 48 napisała o możliwości skorzystania z toalety. Niektóre refleksje uczniów na temat dzwonka oznajmującego przerwę wiązały się także z obowiązkami (np. pójściem do domu czy dodatkowymi zajęciami).

Deskryptory TESE: uczeń, przerwa, postawa wobec szkoły, zachowania, szkolnictwo podstawowe
TESE descriptors: pupil, break, attitude towards school, behaviour, primary education
Publikacje:
  • Martyniuk, W. (2012). Szkolny dzwonek – atrybut uczniowskiej codzienności. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 3, 61-73.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"