Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu opisu fragmentu codzienności szkolnej oraz analizy znaczeń przypisywanych przez uczniów dźwiękowi dzwonka. Próbę badawczą stanowiło 48 dzieci uczęszczających do klas czwartych i szóstych w jednej ze szkół podstawowych w Zielonej Górze. Uczniów poproszono o pisemne wypowiedzi inspirowane następującymi pytaniami: Z czym kojarzy Ci się dźwięk dzwonka? Co oznacza dla Ciebie jego dźwięk, kiedy sygnalizuje rozpoczęcie kolejnej lekcji, a co, gdy oznajmia przerwę? W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że dzieci są silnie przekonane o „granicznej” roli pełnionej przez dzwonek. Jego znaczeniem najczęściej pojawiającym się w pracach uczniów był „koniec”. Ponadto wykazano, że najwięcej wypowiedzi uczniowie poświęcili konotacjom dotyczącym oznajmiania przerwy. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem zaobserwowano, że nastrój badanych wywołany usłyszeniem dzwonka jest uzależniony od lekcji, po której następuje. Wśród czynności wymienianych przez respondentów, które można wykonać podczas przerwy, istotną rolę okazały się odgrywać relacje z rówieśnikami. Tylko jedna osoba spośród 48 napisała o możliwości skorzystania z toalety. Niektóre refleksje uczniów na temat dzwonka oznajmującego przerwę wiązały się także z obowiązkami (np. pójściem do domu czy dodatkowymi zajęciami). |