Abstrakt: |
Celem badania była odpowiedź na następujące pytanie: Czy szkoły niepubliczne istotnie różnią się od szkół publicznych w zakresie stwarzania uczniom lepszego środowiska społeczno-wychowawczego i zadaniowego? Badaniem objęto losowo wybrane szkoły publiczne i niepubliczne z regionu bydgosko-toruńsko-włocławskiego. W typowej szkole niepublicznej uczyło średnio 30 nauczycieli (liczba ta wahała się w zależności od szkoły od 19 do 50 osób). Na jednego nauczyciela w placówce niepublicznej przypadało czterech uczniów. Średnio co drugi nauczyciel ze szkoły niepublicznej jest zatrudniony także w innej placówce oświatowej. Charakter pracy dodatkowej – jak stwierdzono – może negatywnie wpływać na identyfikację nauczyciela ze szkołą, poczucie, że jest współtwórcą i częścią społeczności szkolnej. Około 7% nauczycieli zatrudnionych w szkołach niepublicznych miało stopień doktora, ponad 5% zdobyło wykształcenie w studium nauczycielskim. Blisko 14% badanych nauczycieli ze szkół publicznych nie miało wyższego wykształcenia. 31,6% nauczycieli ze szkół niepublicznych miało staż w przedziale 11-20 lat. 29,66% zatrudnionych w tych placówkach pracowało w szkolnictwie od roku do pięciu lat. W niepublicznych szkołach podstawowych przeważali nauczyciele ze stażem pracy od roku do pięciu lat. Siedmiu dyrektorów szkół niepublicznych twierdziło, że przy doborze kadry pedagogicznej kierowali się przede wszystkim poziomem wykształcenia kandydata, dla sześciu dyrektorów najważniejsza była opinia metodyków, dla pięciu zaś – kultura kandydata i rozmowa wstępna. Okazało się, że prawie co trzeci nauczyciel z placówki publicznej uczestniczy w różnych formach dokształcania; w szkołach niepublicznych dokształcał się jedynie co siódmy nauczyciel. Na podstawie opinii uczniów stwierdzono, że młodzież ucząca się w szkołach niepublicznych ocenia lepiej kontakty z nauczycielami niż uczniowie ze szkół publicznych. Co drugi uczeń szkoły niepublicznej i tylko co piąty szkoły publicznej wystawił wysoką ocenę zajęciom prowadzonym w szkole. Blisko co trzeci uczeń placówki publicznej nisko ocenił pracę nauczycieli pracujących w szkole. Prawie co czwarty uczeń szkoły niepublicznej widzi autorytet w większości swoich nauczycieli. |