Tytuł badania: |
O nie-inteligentnym uczeniu się. Związki uczenia mimowolnego z inteligencją |
Data: |
[2001] |
Badacz: |
Krzysztof T. Piotrowski, Michał Wierzchoń |
Abstrakt: |
Celem badania była weryfikacja hipotezy o odmiennym sposobie funkcjonowania centralnego systemu wykonawczego w zadaniach jawnego i mimowolnego uczenia oraz określenie związków przetwarzania jawnego i ukrytego z poziomem inteligencji. Badaniem objęto 76 studentów (w tym 48 kobiet i 28 mężczyzn) pierwszego roku studiów na Wydziale Geologii AGH w Krakowie. Respondentów podzielono na trzy grupy: dwie grupy eksperymentalne oraz grupę kontrolną. Do zebrania materiału badawczego posłużono się programem Artificial Grammar Learning Task with GIL autorstwa Piotra Winiarczyka (komputery, na których przeprowadzono badanie, miały identyczne parametry techniczne). Ponadto wykorzystano Test Matryc Progresywnych Ravena w wersji Standard. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że wykonywanie zadania uczenia się sztucznych gramatyk w sytuacji zadania podwójnego wpłynęło negatywnie na efekty uczenia jawnego, z kolei nie odnotowano wpływu na efekty uczenia ukrytego. Jednocześnie nie potwierdzono korelacji między zaangażowaniem w wykonywanie zadania a poprawnością odpamiętania. Okazało się również, że na poprawność rozwiązania zadania dodatkowego w sytuacji zadania podwójnego nie wpływał poziom inteligencji respondentów. Jednocześnie odnotowano, że respondenci o wyższym poziomie inteligencji osiągnęli lepsze wyniki uczenia jawnego, podczas gdy poziom inteligencji nie korelował z wykonaniem zadania uczenia ukrytego. |
Deskryptory TESE: |
uzdolniony, uczenie się, proces uczenia się, inteligencja, efekt uczenia się, student, rozumienie, rozumowanie |
TESE descriptors: |
gifted, learning, learning process, intelligence, learning outcome, student, comprehension, reasoning |
Publikacje: |
- Wierzchoń, M. i Piotrowski, K.T. (2003). O nie-inteligentnym uczeniu się. Związki uczenia mimowolnego z inteligencją. Studia Psychologiczne, 2, 191-206.
|