BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: O nauczycielu szczęśliwym
Instytucja:
Data: 1994 – 1995
Badacz: Mirosława Dziemanowicz, Robert Kwaśnica
Abstrakt:

Badanie miało na celu identyfikację swoistości nauczycieli pracujących w Autorskiej Szkole Samorozwoju we Wrocławiu (ASSA). Wykorzystano metodę wywiadu swobodnego, podczas którego rozmawiano na temat przeszłych doświadczeń pedagogicznych badanych, ich pracy w ASSA, koncepcji tej szkoły, postrzegania uczniów, celów edukacji oraz refleksji nauczycieli. Wyniki badania ujawniły, że wszystkich badanych nauczycieli z ASSA charakteryzowały optymizm, radość i duma z wykonywanej pracy. Postawa ta była przez nauczycieli wyraźnie łączona z eksperymentalną formułą szkoły, która dla wielu z nich stanowiła punkt wyjścia dla własnych poszukiwań i praktycznych rozwiązań, co stanowiło dowód na wysoki poziom refleksyjności badanych. Ze względu na stosunek do idei samorozwoju badaczka dokonała podziału nauczycieli na entuzjastów (bezkrytyczne i emocjonalne przyjęcie koncepcji proponowanych przez autorów szkoły), akceptujących myślicieli (akceptacja idei szkoły przy jednoczesnej próbie zrozumienia jej i realizowania na własny sposób) oraz graczy (przyjęcie zasad panujących w szkole jako warunków uczestnictwa w grze, niekoniecznie z jednoczesną ich akceptacją). Wiedza rozumiana była przez większość nauczycieli w tradycyjny sposób, czyli jako uporządkowanie, sformalizowanie i symboliczność. Niektórzy dostrzegali wiedzę również poza nauką, w wiedzy potocznej lub we własnych doświadczeniach i sposobie przeżywania świata. Jednocześnie nauczyciele ASSA nie absolutyzowali własnej wiedzy, przyznawali się do braków w tym zakresie i traktowali ucznia jako partnera w procesie poznawania. Do najważniejszych celów edukacji badani zaliczyli samorozwój, samodzielność i odpowiedzialność. Swoją rolę jako nauczyciela uznawano za sensowną jedynie przy obecności uczniów, których traktowano podmiotowo i bardzo indywidualnie, dostrzegając i akceptując dzielące ich różnice.

Deskryptory TESE: nauczyciel, innowacja edukacyjna, zawód nauczyciela, szkoła średnia, program nauczania
TESE descriptors: teacher, educational innovation, teaching profession, secondary school, curriculum
Publikacje:
  • Dziemianowicz, M. (1999). O nauczycielu szczęśliwym. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 1, 19-44.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"