
Obserwuj
Tytuł badania: |
Metodologia badań nad społecznymi uwarunkowaniami zróżnicowania wyników egzaminów zewnętrznych |
Instytucja: |
|
Data: |
maj 2006 – czerwiec 2006 |
Badacz: |
Marzena Sochańska |
Abstrakt: |
Badanie miało na celu charakterystykę społecznych, psychologicznych, ekonomicznych i geopolitycznych czynników, mających wpływ na zróżnicowanie wyników egzaminów zewnętrznych, wraz z analizą wyników uczniów kończących gimnazjum i zdających egzamin gimnazjalny. W badaniu skupiono się szczególnie na roli rodziny i grup rówieśniczych oraz aktywności społeczno-kulturalnej ucznia. Badaniem objęto wylosowane 94 szkoły. W wyborze szkół pod uwagę wzięto ich lokalizację (teren miejski/wiejski) oraz średni wynik szkoły w egzaminie zewnętrznym w roku szkolnym 2004/2005. W każdej szkole wylosowano 20 uczniów klas trzecich. Wykorzystano następujące narzędzia badawcze: ankiety zasadnicze (ankiety audytoryjne) przeznaczone dla wylosowanych uczniów (zrealizowano 1551 ankiet), krótkie ankiety (ankiety audytoryjne) przeznaczone dla wszystkich uczniów klas trzecich (zrealizowano 2488 ankiet), ankiety przeznaczone dla rodziców uczniów (zrealizowano 1761 ankiet), ankiety przeznaczone dla nauczycieli uczących przedmiotów egzaminacyjnych (zrealizowano 1045 ankiet), ankiety przeznaczone dla dyrekcji szkół (zrealizowano 88 ankiet). Ponadto badacze mieli do dyspozycji: bazę wyników egzaminu gimnazjalnego, wyniki egzaminu badanych uczniów, wyniki badań jakościowych przeprowadzonych w 15 wylosowanych szkołach. |
Deskryptory TESE: |
ewaluacja, egzamin, uczeń, obszar miejski, obszar wiejski |
TESE descriptors: |
evaluation, examination, pupil, urban area, rural area |
Publikacje: |
- Sochańska, M. (2007). Metodologia badań nad społecznymi uwarunkowaniami zróżnicowania wyników egzaminów zewnętrznych przeprowadzonych przez Pentor na zlecenie CKE. Egzamin. Biuletyn Badawczy Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, 12, 8-9.

|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.