BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Metodologia badań nad społecznymi uwarunkowaniami zróżnicowania wyników egzaminów zewnętrznych
Instytucja:
Data: maj 2006 – czerwiec 2006
Badacz: Marzena Sochańska
Abstrakt:

Badanie miało na celu charakterystykę społecznych, psychologicznych, ekonomicznych i geopolitycznych czynników, mających wpływ na zróżnicowanie wyników egzaminów zewnętrznych, wraz z analizą wyników uczniów kończących gimnazjum i zdających egzamin gimnazjalny. W badaniu skupiono się szczególnie na roli rodziny i grup rówieśniczych oraz aktywności społeczno-kulturalnej ucznia. Badaniem objęto wylosowane 94 szkoły. W wyborze szkół pod uwagę wzięto ich lokalizację (teren miejski/wiejski) oraz średni wynik szkoły w egzaminie zewnętrznym w roku szkolnym 2004/2005. W każdej szkole wylosowano 20 uczniów klas trzecich. Wykorzystano następujące narzędzia badawcze: ankiety zasadnicze (ankiety audytoryjne) przeznaczone dla wylosowanych uczniów (zrealizowano 1551 ankiet), krótkie ankiety (ankiety audytoryjne) przeznaczone dla wszystkich uczniów klas trzecich (zrealizowano 2488 ankiet), ankiety przeznaczone dla rodziców uczniów (zrealizowano 1761 ankiet), ankiety przeznaczone dla nauczycieli uczących przedmiotów egzaminacyjnych (zrealizowano 1045 ankiet), ankiety przeznaczone dla dyrekcji szkół (zrealizowano 88 ankiet). Ponadto badacze mieli do dyspozycji: bazę wyników egzaminu gimnazjalnego, wyniki egzaminu badanych uczniów, wyniki badań jakościowych przeprowadzonych w 15 wylosowanych szkołach.

Deskryptory TESE: ewaluacja, egzamin, uczeń, obszar miejski, obszar wiejski
TESE descriptors: evaluation, examination, pupil, urban area, rural area
Publikacje:
  • Sochańska, M. (2007). Metodologia badań nad społecznymi uwarunkowaniami zróżnicowania wyników egzaminów zewnętrznych przeprowadzonych przez Pentor na zlecenie CKE. Egzamin. Biuletyn Badawczy Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, 12, 8-9.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"