BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Metoda set induction w nauczaniu
Instytucja:
Data: [2008]
Badacz: Patrycja Wojtkowiak
Abstrakt:

Celem badania było uzyskanie opinii uczniów klas I-II Ogólnokształcącego Liceum Jezuitów w Gdyni na temat stosowania na lekcjach metody set induction, czyli przykuwającego uwagę wprowadzenia w temat, który ma za zadanie zaintrygować i zmotywować uczniów do aktywnego udziału w lekcji. W zakres metody set induction wchodzą też różne inne techniki aktywizujące, jak stosowanie rekwizytów, gier, inscenizacji, anegdot, metafor itp. w trakcie zajęć. Badaniem wykorzystującym ankietę, składającą się z ośmiu pytań, objęto w sumie 73 uczniów. Mieli oni za zadanie odpowiedzieć, czy, jak często i z jakim skutkiem nauczyciele stosują w ich szkole metodę set induction. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że metoda set induction była pozytywnie oceniania przez większość uczniów (56%), ewentualnie traktowana obojętnie (29%). 4% badanych oceniło ją negatywnie, a 11% nie miało zdania. Porównanie głosów o skrystalizowanych poglądach ukazuje następujące proporcje: tak – 93%, nie – 7%. Odpowiedzi uczniów świadczyły również o tym, że skutkami stosowania metody set induction są: większe zrozumienie przez uczniów treści lekcji, wzrost zainteresowania i skupienia uczniów podczas lekcji, lepsza atmosfera w klasie oraz lepszy kontakt z nauczycielem.

Deskryptory TESE: metodyka, metoda aktywizująca, metoda nauczania, atmosfera w klasie, szkoła średnia, relacja nauczyciel – uczeń
TESE descriptors: learning theory, activity method, teaching method, classroom climate, secondary school, teacher-student relation
Publikacje:
  • Wojtkowiak, P. (2008). Metoda set induction w nauczaniu. Przegląd Pedagogiczny, 1, 105-115.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"