Abstrakt: |
Celem badania było uzyskanie opinii uczniów klas I-II Ogólnokształcącego Liceum Jezuitów w Gdyni na temat stosowania na lekcjach metody set induction, czyli przykuwającego uwagę wprowadzenia w temat, który ma za zadanie zaintrygować i zmotywować uczniów do aktywnego udziału w lekcji. W zakres metody set induction wchodzą też różne inne techniki aktywizujące, jak stosowanie rekwizytów, gier, inscenizacji, anegdot, metafor itp. w trakcie zajęć. Badaniem wykorzystującym ankietę, składającą się z ośmiu pytań, objęto w sumie 73 uczniów. Mieli oni za zadanie odpowiedzieć, czy, jak często i z jakim skutkiem nauczyciele stosują w ich szkole metodę set induction. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że metoda set induction była pozytywnie oceniania przez większość uczniów (56%), ewentualnie traktowana obojętnie (29%). 4% badanych oceniło ją negatywnie, a 11% nie miało zdania. Porównanie głosów o skrystalizowanych poglądach ukazuje następujące proporcje: tak – 93%, nie – 7%. Odpowiedzi uczniów świadczyły również o tym, że skutkami stosowania metody set induction są: większe zrozumienie przez uczniów treści lekcji, wzrost zainteresowania i skupienia uczniów podczas lekcji, lepsza atmosfera w klasie oraz lepszy kontakt z nauczycielem. |