Tytuł badania: |
Metodologiczne rozważania nad fragmentem z badań społecznej akceptacji kształcenia powszechnego |
Instytucja: |
|
Data: |
[2001] |
Badacz: |
Barbara Walasek |
Abstrakt: |
Doniesienie naukowe dotyczy metodologicznych kwestii, m.in.: gromadzenia danych empirycznych dla pedagogiki czy aspektów statystyki w tejże. Badania oparte są na literaturze przedmiotu dotyczącej tej problematyki. Badaniami objęto lata 1987-1999 (reprezentatywne badania aspiracji edukacyjnych zarówno dzieci, jak i ich rodziców) oraz 2000-2001 (próby nielosowe). Doniesienie badawcze składa się z dwu części: w pierwszej można znaleźć efekty przeprowadzonych badań (m.in. potwierdzenie wciąż rosnącej akceptacji rywalizacji z drugim człowiekiem, a także coraz bardziej powszechnie wzrastającej strategii ucieczki); druga zawiera rozważania dotykające problemu metodologii badań empirycznych w różnych naukach (ze szczególnym naciskiem na pedagogikę). Takie dychotomiczne rozwiązanie zastosowane w doniesieniu naukowym umożliwia praktyczne połączenie badań własnych z metodologią badań. |
Deskryptory TESE: |
metodologia, badania edukacyjne, badania naukowe, socjalizacja, relacje interpersonalne |
TESE descriptors: |
methodology, educational research, research, socialisation, interpersonal relations |
Publikacje: |
- Walasek, B. (2002). Metodologiczne rozważania nad fragmentem z badań społecznej akceptacji kształcenia powszechnego. Forum Oświatowe, 2, 91-110.
|