Abstrakt: |
W badaniu poszukiwano odpowiedzi na pytanie, czy i w jakim stopniu metody aktywizujące w integralnym systemie nauczania początkowego wpływają na efekty kształcenia młodszych uczniów. Próba badawcza objęła 254 uczniów klas I-III szkoły podstawowej. Efektywność metod aktywizujących badano w czterech kategoriach: zasobu wiedzy biernej, stopnia jej zrozumienia, operatywności wiedzy i zakresu wiedzy ogólnej. Respondenci pochodzili ze szkół w województwie kujawsko-pomorskim. Uczniów podzielono na grupę eksperymentalną i kontrolną. Dodatkowo przeprowadzono wywiady z nauczycielami i badania ankietowe wśród rodziców. Jeśli chodzi o zasób wiedzy biernej, jej poziom w pierwszej klasie eksperymentalnej wyniósł 83,33%, w drugiej 90,48%, a w trzeciej 84,30%. W pierwszej klasie kontrolnej zasób wiedzy biernej kształtował się na poziomie 77,98%, w drugiej 61,90%, a w trzeciej 70,93%. Znacznie wyższa w grupie eksperymentalnej w stosunku do kontrolnej okazała się skuteczność dydaktyczna w zakresie rozumienia wiedzy przez uczniów. W pierwszej klasie eksperymentalnej rozumienie było na poziomie 89,28%, w drugiej 89,28%, a w trzeciej 86,05%. W pierwszej klasie kontrolnej rozumienie wiedzy przez uczniów kształtowało się na poziomie 79,76%, w drugiej 83,33%, a w trzeciej 51,16%. Operatywność wiedzy uczniów wyniosła w pierwszej klasie eksperymentalnej 84,92%, a w kontrolnej 69,25%, w drugiej odpowiednio 95,24% i 78,57%, a w trzeciej 80,23% i 50,58%. |