BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Metody aktywizujące a efektywność kształcenia na etapie wczesnoszkolnym
Instytucja:
Data: 2004 – 2006
Badacz: Jolanta Nowak, Maria Sobieszczyk
Abstrakt:

W badaniu poszukiwano odpowiedzi na pytanie, czy i w jakim stopniu metody aktywizujące w integralnym systemie nauczania początkowego wpływają na efekty kształcenia młodszych uczniów. Próba badawcza objęła 254 uczniów klas I-III szkoły podstawowej. Efektywność metod aktywizujących badano w czterech kategoriach: zasobu wiedzy biernej, stopnia jej zrozumienia, operatywności wiedzy i zakresu wiedzy ogólnej. Respondenci pochodzili ze szkół w województwie kujawsko-pomorskim. Uczniów podzielono na grupę eksperymentalną i kontrolną. Dodatkowo przeprowadzono wywiady z nauczycielami i badania ankietowe wśród rodziców. Jeśli chodzi o zasób wiedzy biernej, jej poziom w pierwszej klasie eksperymentalnej wyniósł 83,33%, w drugiej 90,48%, a w trzeciej 84,30%. W pierwszej klasie kontrolnej zasób wiedzy biernej kształtował się na poziomie 77,98%, w drugiej 61,90%, a w trzeciej 70,93%. Znacznie wyższa w grupie eksperymentalnej w stosunku do kontrolnej okazała się skuteczność dydaktyczna w zakresie rozumienia wiedzy przez uczniów. W pierwszej klasie eksperymentalnej rozumienie było na poziomie 89,28%, w drugiej 89,28%, a w trzeciej 86,05%. W pierwszej klasie kontrolnej rozumienie wiedzy przez uczniów kształtowało się na poziomie 79,76%, w drugiej 83,33%, a w trzeciej 51,16%. Operatywność wiedzy uczniów wyniosła w pierwszej klasie eksperymentalnej 84,92%, a w kontrolnej 69,25%, w drugiej odpowiednio 95,24% i 78,57%, a w trzeciej 80,23% i 50,58%.

Deskryptory TESE: metoda aktywizująca, metodyka, metoda nauczania, rozwój poznawczy, rozumienie, wiedza, rozumowanie
TESE descriptors: activity method, learning theory, teaching method, cognitive development, comprehension, knowledge, reasoning
Publikacje:
  • Nowak, J. i Sobieszczyk, M. (2007). Metody aktywizujące a efektywność kształcenia na etapie wczesnoszkolnym. W: H. Siwek (red.), Efektywność kształcenia zintegrowanego. Implikacje dla teorii i praktyki (s. 234-241). Katowice: Wydział Nauk Społeczno-Pedagogicznych.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"