BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wpływ aktywności ruchowej na organizm człowieka w świadomości młodzieży kończącej licea ogólnokształcące
Instytucja:
Data: 1989 – 1990
Badacz: Krystyna Górna
Abstrakt:

Celem badania było określenie świadomości licealistów na temat wpływu aktywności ruchowej na organizm człowieka. Próbowano także stwierdzić, czy poziom świadomości wpłynie na przyszłą aktywność rekreacyjną badanej młodzieży. Badaniem objęto 945 uczniów, w tym 669 dziewcząt i 276 chłopców z klas maturalnych liceów ogólnokształcących w województwie katowickim. Posłużono się metodą sondażu diagnostycznego. Wykorzystano Test wiadomości z zakresu kultury fizycznej, w którym znalazło się 50 pytań. Odpowiedzi na pytania oceniano jako poprawne albo niepoprawne. Nieco ponad dwie trzecie badanych potrafiło wymienić dwie korzyści uprawiania ćwiczeń ruchowych. Poprawnych odpowiedzi na to pytanie (tzn. wymienienie przynajmniej dwóch korzyści, proszono o trzy) udzieliło 72,65% dziewcząt i 66,3% chłopców. Spośród zdrowotnych wartości aktywności ruchowej badani wymieniali najczęściej: dobre samopoczucie (35,66% ogółu), poprawę i trzymanie zdrowia, zapobieganie chorobom (35,13%), właściwe funkcjonowanie i prawidłowy rozwój organizmu (1,38%), hartowanie organizmu (0,53%). Do sprawnościowych wartości aktywności fizycznej uczniowie zaliczyli: utrzymanie kondycji do późnego wieku (51,21%), utrzymanie sprawności ruchowej (mniej urazów, umiejętności z różnych dyscyplin) (1,9%), sprawność w pracy (0,1%). Badani dostrzegali także rekreacyjne wartości aktywności ruchowej: wypoczynek (relaks, odprężenie) (14,39%), wypoczynek psychiczny (4,34%), rozrywka (6,77%). 21,69% respondentów dostrzegało wpływ aktywności ruchowej na poprawną sylwetkę/postawę, a 3,81% na prawidłowy, harmonijny rozwój fizyczny. Tylko 1,27% badanych wpisało aktywność fizyczną w pożyteczne spędzanie wolnego czasu. 0,63% respondentów twierdziło, że sport ma wpływ na kształtowanie osobowości. W opinii 0,53% respondentów aktywność fizyczna pozwala poznać swoje możliwości. 85% uczniów ma zamiar w przyszłość uprawiać sport; częściej taką deklarację składali chłopcy (89,95%) niż dziewczęta (82,66%). Nie będzie uprawiać żadnej aktywności fizycznej 1,94% dziewcząt i 0,72% chłopców.

Deskryptory TESE: wychowanie fizyczne, zdrowie, choroba, zajęcia rekreacyjne, profilaktyka, sprzęt sportowy, wiedza
TESE descriptors: physical education, health, illness, leisure activities, prevention, sports equipment, knowledge
Publikacje:
  • Górna, K. (1996). Wpływ aktywności ruchowej na organizm człowieka w świadomości młodzieży kończącej licea ogólnokształcące. Wychowanie Fizyczne i Sport, 3, 33-48.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"